آیین بهره‌برداری از طرح آب‌رسانی به شهر پیشوا از مرکز تصفیه اب هفتم آب تهران، کلنگ‌زنی ساخت فازهای ۷ و ۸ مرکز تصفیه فاضلاب جنوب تهران و مخزن ۲۰هزار مترمکعبی محمودآباد پاکدشت فردا (دوشنبه) با حضور وزیر نیرو و استاندار تهران انجام می‌شود.

مرکز تصفیه‌ فاضلاب جنوب تهران دارای هشت فاز است و فازهای ۷ و ۸ هر یک با ظرفیت متوسط ۲۳۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت کل یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در نظر گرفته شده است.

مرکز تصفیه‌ فاضلاب جنوب تهران در پایین‌دست بزرگراه شهید آوینی، غرب شهرری و شرق جاده قدیم قم واقع شده و فازهای ۷ و ۸ این تصفیه‌خانه به مساحت حدود ۱۵ هکتار، در غرب این سایت جانمایی شده است.  

مرکز تصفیه فاضلاب جنوب تعران در فرایند تصفیه فاضلاب از روش لجن فعال پیشرفته با قابلیت حذف نیتروژن و فسفر استفاده می‌کند.

طرح دیگری که در این روز به بهره‌برداری می‌رسد، طرح آب‌رسانی به شهر پیشوا از تصفیه‌خانه هفتم آب تهران است که از سد ماملو تامین می‌شود و مشکل کمبود آب این شهر برطرف می‌شود.

برای این طرح هشت کیلومتر خط انتقال ۶۰۰ میلی‌متری چدن داکتیل از مخزن سعیدآباد ورامین تا مخزن ۲۰۰۰ مترمکعبی شهر پیشوا اجرا شده است.

در ادامه این آیین، پروژه ساخت مخزن ۲۰هزار مترمکعبی محمودآباد پاکدشت با حضور وزیر نیرو کلنگ‌زنی می‌شود.

این مخزن در طرح مطالعات آب‌رسانی از تصفیه‌خانه هفتم آب تهران تعریف شده و در حال حاضر مهم‌ترین مخزن در این طرح به حساب می‌آید.

این مخزن با سه هدف ساخته می‌شود و علاوه بر تعدیل فشار خط آب‌رسانی از تصفیه‌خانه هفتم آب تهران، نقش خط جمع‌آوری آب چاه‌های منطقه را نیز دارد و برای تامین و توزیع آب در مناطق باقرآباد و خیرآباد عمل خواهد کرد.

مجموع اعتبارات این سه پروژه، افزون بر ۶۸۶ میلیارد تومان است.

 

منبع : ابفا