تأمین امنیت آب یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی به حساب می‌آید.

تصفیه‌ آب و فاضلاب یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تأمین آب سالم به حساب می‌آید. با الهام از شقایق دریایی، گروهی از محققین روشی با کارایی بالا برای تصفیه‌ آب توسعه داده‌اند. آن‌ها برای حذف آلودگی‌های آب استفاده از نانومنعقدکننده ها برای تصفیه آب مطرح کردند .

برای جداسازی مواد آلاینده از آب و‌ برای تصفیه‌ آب از ترکیبات منعقدکننده‌ای هم‌چون آلومونیوم سولفات و نمک‌های فلزی استفاده می‌شود.

استفاده از نانومنعقدکننده ها برای تصفیه آب موجب ایجاد توده‌هایی از مواد آلاینده می‌شوند که در نهایت ته‌نشین می‌شوند. اما منعقدکننده‌ها توانایی جداسازی آلاینده‌های ریز را ندارند. به‌ همین منظور در فرآیند تصفیه مراحل اضافی تعبیه شده است که زمان و هزینه‌ بیشتری را ایجاد می‌کند.

برای حل مشکل بحران جهانی آب، یک روش کارآمد برای تصفیه‌ آب مورد نیاز است. محققین دانشگاه‌های Yale و Peking موفق شده‌اند روش جدیدی با استفاده از نانومنعقدکننده‌ها ابداع کنند که امکان حذف آلاینده‌های ریز در آن وجود دارد.

نانومنعقدکننده‌ها بسیار پایدار هستند و به لحاظ ساختار، عملکرد و رفتار با منعقدکننده‌های عادی متفاوت‌اند. محققین برای ایجاد منعقدکننده‌های نانو، شقایق دریایی را به عنوان مدل خود انتخاب کردند. از ترکیبات آلی و غیرآلی برای تکثیر استفاده شد.

شقایق دریایی ساختاری استوانه‌ای شکل دارد که شاخک‌هایی به آن‌ متصل است. این موجود برای صید شکار خود از شاخک‌هایش استفاده می‌کند.

نانومنعقدکننده‌ها، ساختاری مشابه شقایق دریایی دارند. پوسته موجب گرفتار شدن ذرات معلق بزرگ می‌شود، این در حالی است که بخش مرکزی ذرات ریز را جذب می‌کند. بدین‌ترتیب بخش وسیعی از آلودگی‌های آب حذف می‌شوند و یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت عمومی جامعه رفع می‌شود.

نیترات در آب می‌تواند موجب ایجاد سندروم blue baby شود. نیترات در روش‌های مرسومی که برای تصفیه‌ آب استفاده می‌شود حذف نمی‌شود. نانومنعقدکننده‌ها به طرز شگفت‌انگیزی نیترات را حذف می‌کنند.

جایگزینی روش جدید استفاده ازنانومنعقدکننده‌ها برای تصفیه‌ آب و کم کردن هزینه‌ها در دستور کارهای بعدی قرار گرفته‌اند. هم‌چنین دانشمندان در تلاش‌اند تا مواد هوشمندی را بسازند که می‌توانند در پاسخ به محیط  تغییر کنند.

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : زیست فن