اهواز- استاندار خوزستان گفت: کارهای پنج مرکز تصفیه فاضلاب در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام و ماهشهر با پیشرفت ۹۰درصدی انجام شد که امید است تا پایان امسال شاهد افتتاح دو تصفیه‌خانه باشیم.

به گزارشخبرگزاری مهر، غلامرضا شریعتی عصر امروز در جلسه نشست با انجمن سمن‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی استان، به مبحث انتقال آب و با در نظر داشتن اهمیت منافع استان و کشور اشاره کرد و گفت: عملکرد ما باید به نوعی باشد که منافع و برکات ملی نسبت به منافع منطقه‌ای در اولویت بالاتری قرار گیرد.

وی افزود: همیشه مبنا کیفیت آب در پایین‌دست است و باید دقت کرد اگر در هر پروژه و برنامه شرایط پایین‌ترین نقطه آبریز به نحوی غیرقابل زندگی باشد، آن طرح از رد خواهد بود و غیرقابل اجراست.

شریعتی در رابطه با شرایط مرکز تصفیه فاضلاب  نیز گفت: کارهای مرکز تصفیه فاضلاب شرق انجام شده است و با اجرای برنامه‌ای میان‌مدتکلکتورهایآن نیز متصل می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر این مرکز تصفیه فاضلاب با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب میزان ورودی، فاضلاب ۲۰ هزار مترمکعب را تجربه می‌کند و با اجرایی شدن این طرح ورودی این مرکز تصفیه فاضلاب به ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش پیدا می‌کند و به امید خدا با اعتباری که در سال ۱۳۹۹ برای توسعه و تسریع در روند تکمیل سازی این مرکز تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شده و انجام چند طرح دیگر می‌توان از تمام ظرفیت این تصفیه‌خانه استفاده کرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: با عملی کردن فاینانس چین برای تصفیه‌خانه غرب و وصول قسط اول آن و رفع مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت،

در آینده‌ای نزدیک و با انجام توافقی مابین کارفرما و پیمانکار، عملاً می‌توان پروژه را شروع کرد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به مدت چهار سال باید ساخته شود.

شریعتی به توسعه مرکز تصفیه فاضلاب در پنج شهر استان اشاره کرد و گفت: کارهای پنج تصفیه‌خانه دیگر نیز در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر با پیشرفت ۹۰ درصدی انجام شد که امید است تا پایان امسال شاهد افتتاح دو تصفیه‌خانه باشیم.

وی با جدی شمردن بحث فاضلاب در استان و اهمیت جمع‌آوری فاضلاب شهری گفت: قرار است ظرف چند سال آینده پنج تصفیه‌خانه دیگر هم در شهرهای بهبهان، بستان، شوش، اندیمشک و ایذه ساخته شود تا بتوان وضعیت جمع‌آوری فاضلاب استان را به یک استاندارد مناسب برسانیم.

استاندار خوزستان به وضعیت مناسب تالاب‌های استان اشاره کرد و گفت:حقابه۲ تالاب اصلی استان حفظ است و تلاش داریم تا با تلاش و پیگیریحقابهتالاب‌های فصلی را که در برنامه قرار دارند، اخذ کنیم.

شریعتی همچنین به ملی بودن موضوعمالچپاشیو نقش نداشتن استان در موضوعات ملی اشاره کرد و افزود:مالچپاشیموضوع ملی و متولی آن هم محیط زیست کشور است و در صورتی که آنها تصمیم به انجام یا عدم انجام بگیرند این اتفاق خواهد افتاد. ما در تعیین چنین سیاست‌گذاری‌هایی نقشی نداریم و این تصمیمات به تشخیص محیط زیست کشور و با توجه به میزان ضرر و نفع موضوع برای کل کشور گرفته می‌شود.

وی در موردحقابهکارون گفت: در مورد سند امنیت آب استان اقدام‌های فراوانی شد و تقریباً در مورد رودخانه کرخه ومارونو زهره به توافقات خوبی با وزارت نیرو رسیدیم اما با نظر وزارت نیرو در مورد سهمحقابهکارون که در سند امنیت آب استان به توافق نرسیدیم.

البته این اختلاف در حد نیم تا یک درصد است اما برای ما حیاتی است و همچنان پیگیر هستیم تا به نتیجه مناسب برسیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت در استان به خوبی پیش می‌رود، گفت:

قراردادی به ارزش ۳.۲ میلیارد دلار بینهلدینگخلیج‌فارس، پتروشیمیمارونو مناطق نفت‌خیز برای اجرای این طرح منعقد شد و اکنون در حال انجام است.

وی افزود: یک میلیارد دلار نیز برای جمع‌آوریفلرهایشرکت‌های نفت و گازمارون،آغاجاریوبیدبلند۲ اختصاص یافته است که ۷۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه و بقیه را شرکتهلدینگخلیج‌فارس تأمین می‌کند.

شریعتی اضافه کرد: تقریباً عمدهفلرهاینفتی به جز در شهرستان‌های مسجدسلیمان ولالیتعیین تکلیف شد زیرا قرار است در این شهرستان‌ها یک شرکتپتروپالایشتوسط بخش خصوصی احداث شود و گازهای همراه نفت به آنجا انتقال یابد.

وی با اشاره به لزوم جمع‌آوری گازهای همراه نفت و تبدیل آن به ثروت، بیان کرد: هم اکنون صنایع پتروشیمی در ماهشهر و بندر امام با ۶۰ درصد ظرفیت وبیدبلند۲ با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کند که در صورت ایجاد حلقه واسط و انتقال گازهای همراه نفت به ظرفیت صددرصدیمیرسند.

منبع : خبرگذاری مهر