پساب ناشی از کشتار حیوان و شستشوی لاشه گوسفند و گاو و مرغ دارای چربی و خون و مایعات و جامدات داخل بدن حیوان می باشد که در مجموع از بار آلودگی نسبتاً بالایی برخوردار است که با تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها میتوان از الودگی ناشی از ان که وارد محیط میکنند کاست .

این نوع فاضلاب ها از مواد آلی تشکیل شده اند و حاوی مواد معلق و جامد بسیار زیادی هستند. از مهمترین شاخصهای آلودگی فاضلاب این صنایع بالا بودن مقادیر COD، BOD5، TSS، رنگ و کدورت و آلاینده های میکروبیست . این فاضلاب ها در صورت ورود به مجاری آبهای سطحی به سرعت تولید بوی نامطبوع خواهند کرد و آلودگی شدیدی را متوجه محیط زیست و موجودات پیرامون آن می کنند.

مشخصات فاضلاب کشتارگاهها

فاضلاب    PH                       ۷۷-۶

مواد معلق و شناور      ۸۰۰-۵۰۰  mg / lit

Bo D                  ۲۷۰۰ -۱۵۰۰ mg / lit

CoD                   ۴۰۰۰-۲۰۰۰ mg / lit

مقدار فاضلاب در کشتارگاههای مختلف تابعی از نحوه کشتار وصرفه جویی در مصرف آب می باشد . ولی معمولاً در حدود ۷ الی ۹ متر مکعب به ازای هر تن گوشت برآورده شده است .

در کشتارگاه ها مقدار پساب ایجاد شده در حدود ۱۰الی ۱۵ لیتر به ازای هر راس مرغ برآورد گردیده است .

 بدلیل شرایط خاص و کیفیت کاملاً بیولوژیکی این فاضلابها روشهای تصفیه گوناگون قابل اعمال است . روشهای لاگونی – بیولوژیکی هوازی و ترکیبی از این روشها با موفقیت بکار برده شده است.

عملیات انجام شده در کشتارگاه

۱٫ محل نگه داری چارپایان: حیوانات قبل از نیمه شب برای ذبح روز آینده آورده می شوند. به منظور کاهش محتوای شکمشان چیزی برای خوردن داده نمی شود. فاضلاب تولیدی در اینجا شامل اوره، کود، کاه و فاضلاب ناشی از شستن وسایل نقلیه حیوانات به محل نگه داری چارپایان می باشد.

۲٫ محل کشتار: پس از ذبح حیوانات، لاشه آن ها سرد و خون جمع آوری می شود. پوست ها از بدن حیوانات کنده شده، مواد داخل شکمی خارج و لاشه به قطعات کوچکتری تقسیم می شود. فرآیند برش سبب تولید خون، پودر استخوان و چربی می شود.

۳٫ کارخانه پرداخت: تمام تولیدات غیرقابل خوردن خارج شده از فرآیندهای کشتار مانند مو، سم، شاخ، زائده های پوستی، روغن، چربی، پوست و … پردازش شده و به کارخانه های دیگر نظیر دباغی، سازنده های چسب و ژلاتین فرستاده می شود.

قبل از شروع فرآیند تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها رعایت ۲ مورد الزامی می باشد:

۱-عدم ورود خون جمع آوری شده در واحد سرزنی به فاضلاب

۲-استفاده از سپراتورهای مناسب در جمع آوری حداکثری پر و ضایعات در خط کشتار و رندرینگ

روش های تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها

روش های متداولی که به منظور تصفیه بیولوژیکی فاضلاب کشتارگاه استفاده می شوند عموما شامل فرآیند های بی هوازی و فرآیند های هوازی (مانند لجن فعال، صافی چکنده و … ) می باشند. مراحل فیزیکی و شیمیایی تصفیه نیز عموما شامل استفاده از چربی گیر، دانه گیر، آشغالگیر ریز، ته نشینی، انعقاد و لخته سازی و یا حتی فیلتراسیون می باشد.

با توجه به اینکه برای تصفیه بیولوژیکی از چه روشی استفاده می شود، مراحل تصفیه بیولوژیکی نیز متفاوت می باشد.

روش تصفیه مورد استفاده به منظور تصفیه فاضلاب کشتارگاه، همانند تصفیه سایر فاضلاب ها، به کیفیت فاضلاب ورودی و استاندارد خروجی بستگی دارد. لذا ممکن است برخی از واحد های فوق حذف شوند و یا واحد های جدیدی نیز به آن ها اضافه گردد.

امکان استفاده مجدد از پساب تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها 

با تصفیه فاضلاب صنعتی کشتارگاه ها علاوه بر دستیابی به استاندارد های سازمان حفاظت محیط زیست شما قادر خواهید بود از این آب جهت شست و شوی کارگاه خود و همچنین آبیاری فضای سبز استفاده نمایید.

انتخاب روش تصفیه فاضلاب کشتارگاه ها:

بطور کلی عواملی که در انتخاب روش تصفیه موثر می باشد عبارتند از :

۱-   هزینه کلی شامل اجرا و بهره برداری

۲-   قابلیت اجرا از نوع تکنولوژی بکاررفته و شرایط محیطی

۳-   مشخصات بهره برداری

۴-   تجهیزات مورد نیاز

۵-   سطح تکنولوژی  محل

۶-   تاثیر تغییرات ظرفیت فاضلاب و توسعه آینده سیستم

۷-   درجه تصفیه

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : مقالات تخصصی شرکت فن آوری آب ثمین