رشت- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به ورود روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب به تالاب انزلی، گفت: احیای تالاب نیازمند مشارکت همگانی است.

به گزارشخبرنگار مهر، علیاوسطاکبری مقدم پنجشنبه در جلسه شورای اداری گیلان در سالن غدیر استانداری با اشاره به اینکه احیای تالاب انزلی از اولویت‌های دولت است، اظهار کرد: وسعت این تالاب ۲۵ هزار هکتار است.

وی به بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در سال گذشته از این تالاب اشاره کرد و گفت: بعد از این بازدیدها بررسی و رسیدگی به وضعیت این تالاب به ویژه در دستور کار دستگاه‌ها قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اینکه ۲۵ روستای حاشیه این تالاب با مشکلات فراوانی مواجه هستند، گفت: طرح مطالعاتی انجام شده و عرصه آبی این تالاب ۱۹ هزار و ۴۰۰ هکتار محاسبه شده است.

وی در ادامه به ورود روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی و خانگی به این تالاب اشاره و تصریح کرد: ورود ۶۰۰ هزار تن رسوب زمینه تخریب و کاهش تراز آب تالاب انزلی را فراهم کرده است.

اکبری مقدم گفت: در سال‌های اخیر سه عامل ورود گونه‌های مهاجر گیاهی همانند سنبل آبی، تغییر اقلیم و کاهش تراز آب دریای خزر و همچنین ورود فاضلاب و رسوبات زمینه تخریب تالاب را فراهم کرده‌اند.

وی با تأکید بر ضرورت جلب مشارکت‌های مردمی در کنار فعالیت دستگاه‌های اجرایی برای حفظ محیط زیست، افزود: قطعاً بدون کمک مردم و سازمان‌های مردم نهادی دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند در این زمینه اقدام قابل تأثیری انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای احیای تالاب، اظهار کرد: در این زمینه به برنامه‌های آموزشی نیز توجه شده و در دستور کار قرار دارد.

منبع : خبرگذاری مهر