روش های تصفیه آب

روش های تصفیه آب چیست؟

به زبان ساده جداسازی و حذف مواد ناخالص و آلودگی های موجود در آب را تصفیه آب می نامند. هرچه میزان مواد معلق ناخالص در آب بزرگتر باشد روش های تصفیه آب ساده تر و بالعکس هرچه این مواد معلق کوچکتر باشند نیازمند فرایندهای پیچیده تر و دقیق تری در تصفیه آب و تولید آب شیرین  هستیم امروزه با توجه به افزایش جمعیت جهان و استفاده از آب در صنایع گوناگون و همچنین افزایش آلودگی های زیست محیطی نیازمند دستگاه های تصفیه آب با فرایند پیچیده تری جهت تامین آب مورد نیاز می باشیم.

حال شما را با روش های تصفیه آب در گذشته و امروز بیشتر آشنا می نماییم. یکی از معمولترین های روش تصفیه آب در گذشته جوشاندن آب برای از بین بردن میکروبها و میکرو ارگانیزم ها بوده است.با توجه به اینکه میزان آلودگی های محیطی و زیست محیطی در گذشته بسیار کمتر از امروزه بوده است جوشاندن آن روش تقریبا کاملی بنظر می آید ولی همین روش هم دارای اشکالاتی می باشد.

اشکالات روش جوشاندن آب

۱- نیاز به میزان زیادی از انرژی و سوخت
۲- هدر رفتن میزانی از آب جوشانده شده بصورت تبخیر
۳- غیر قابل استفاده بودن آب جوشانده شده و نیاز به زمانی جهت خنک شدن
۴- حذف نشدن کامل آلاینده هایی نظیر سرب و نیترات و مواد معلق در آب

 

روش های تصفیه آب شیمیایی

روش های تصفیه آب شیمیایی روش دوم تصفیه آب در گذشته بوده است.
در روش شیمیایی مقادیر مشخصی از کلر و ید را جهت تصفیه کردن به آب اضافه می نمودند.

 

ید :

ید در کشتن باکتری ها و ویروس ها بسیار موثر بوده ولی از مضرات آن در استفاده طولانی نمی توان غافل شد مثلا با توجه به عوارض آن نوشیدن آب تصفیه شده با ید برای زنان باردار و افرادی که مبتلا به تیرویید می باشند توصیه نمی گردد.
برای از بین بردن طعم نا مطلوب آب تصفیه شده با ید می توان مقداری شکر به آن اضافه نمود.

 

کلر :

ماده دوم مورد استفاده کلر می باشد که آن هم علاوه بر نکات خوب آن در تصفیه آب نمی توان از نکات منفی و مضرات آن غافل شد.
از جمله نکات منفی کلر در زمینه تصفیه آب می توان به ایجاد ماده ای به نام تری هالون متان در آب اشاره نمود که ماده ای سرطان زا می باشد.
علاوه بر آن با توجه به سمی بودن کلر چنانچه میزان بیشتری از حد مجاز با آب مخلوط گردد باعث آسیب زدن به اندام های داخلی و همچنین اختلالاتی در پوست و مو می گردد.
با توجه به مطالب بالا استفاده از روش های جدید و جایگزین کردن آن ها درتصفیه آب امری ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

 

روش های جدید و تا حدودی پیچیده تصفیه آب امروزی

امروزه با استفاده از تکنولوژی ،فیلترهایی از جنس کربن،سرامیک و الیاف های مصنوعی ساخته می شوند که سهم عمده و بسزایی در تصفیه آب ایفا می نمایند.
در تصفیه آب از روش هایی چون اسمز معکوس ،اولترافیلتراسیون و استفاده از کربن به مقادیر مشخص استفاده می گردد.
جهت از بین بردن مواد مضر در آب مانند کلرها،حذف آلاینده و همچنین بوی نا مطبوع در آب از کربن که توانایی بالایی در این خصوص دارد استفاده می شود.
با توجه به اینکه کربن توانایی از بین بردن میکروارگانیزم ها را ندارد روش کاملی جهت تصفیه آب به شمار نمی رود و همیشه در کنار روش هایی مانند اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون بعنوان پیش تصفیه به کار می رود.

 

اولترافیلتراسیون

در روش اولترافیلتراسیون با عبور آب از منافذ بسیار ریز فیلترها تقریبا تمامی میکرو ارگانیزم ها و ذرات مضر در آب گرفته می شود ولی لازم به ذکر است این روش قابلیت حذف نیترات و فلزات سنگین در آب را ندارد.

کاملترین روش تصفیه آب در حال حاضر روش اسمز معکوس (RO) می باشد که با عبور دادن آب از دستگاه تصفیه آب و طی چندین مرحله فیلتراسیون آب سالم جهت نوشیدن و استفاده در صنایع به وجود می آید.
در روش اسمز معکوس تمامی ناخالصی های آب اعم از نیترات ،فلزات سنگین،سرب،جامدات محلول ،رادیوم و مواد آلی در آن حذف میگردد.

 

آب ثمین

لازم بذکر است آب ثمین یکی از با تجربه ترین طراحان و سازندگان تاسیسات تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن در ایران می باشد که همواره با ارائه بهترین پیشنهادات و ساخت مدرن ترین دستگاه های تصفیه آب صنعتی رضایت مشتریان را جلب و سابقه ی درخشانی برای خود ساخته است.