فواید نوشیدن آب

فواید نوشیدن آب

  • حدود ۶۰ درصد از کل وزن بدن ما را آب تشکیل می دهد معمولاً این آب از طریق ادرار و عرق کردن از بدن خارج می شود برای جبران این کسری معمولاً توصیه می شود که روزی ۸ لیوان ۲۵۰ سی سی و مجموعاً ۲ لیتر آب بنوشیم . عقیده بسیاری از کارشناسان بر این است که بدن انسان همواره در حال از دست دادن آب می باشد و ما باید همیشه در طول روز آب بنوشیم حتی در زمان هایی که احساس تشنگی نمی نماییم .
  • در این مقاله سعی بر آن داریم تا شما را با مطالعات انجام شده در خصوص فواید نوشیدن آب ومیزان تأثیر آن بر عملکرد اندام های بدن آشنا نمائیم .

آیا خوردن آب زیاد ، باعث افزایش انرژِی  و راندمان مغز می گردد ؟

بسیاری از انسان ها بر این باورند که کمبود مصرف آب در طول روز بر میزان انرژی و عملکرد مغز  آنها تأثیر منفی می گذارد .در مطالعه ای انجام شده بر روی تعدادی از زنان ، از دست دادن آب و مایعات به میزان ۱٫۳۵ درصد از کل وزن بدن ، پس از پیاده روی و ورزش کردن یا قرار گرفتن در معرض هوای گرم ، تأثیر منفی بر خلق و خوی و همچنین تمرکز آنان داشته است .

مطالعه دیگری که در این خصوص انجام شده ، از دست رفتن ۱ الی ۳ درصد ازکل آب بدن باعث عدم تمرکز و کاهش راندمان مغز گردیده است . لازم به ذکر است که این مقدار عدد قابل توجهی می باشد و معمولاً از پیاده روی، ورزش کردن یا  هوای گرم و فعالیت های جسمی زیاد حاصل میگردد در نتیجه از دست دادن آب بدن هر چند به مقدار کم بر عملکرد فیزیکی و راندمان ذهنی تأثیر منفی به جای می گذارد .

 

آیا با نوشیدن مقدار زیادی آب می توان وزن خود را کاهش داد ؟

بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از فواید نوشیدن آب  افزایش سوخت و ساز و کاهش  اشتها  می باشد . بر اساس مطالعاتی در این زمینه ، نوشیدن حدود ۵۰۰ میلی لیتر آب می تواند سوخت و ساز بدن را حدود۲۶ درصد افزایش دهد . بنابر ادعا دانشمندان نوشیدن حدود ۲ لیتر آب در شبانه روز باعث افزایش مصرف انرژی بدن تا حدود ۹۶ کالری گردد . برای این منظور و به جهت افزایش میزان کالری استفاده شده بهتر است که آب را سرد بنوشیم تا مقداری کالری نیز صرف گرم شدن آب و رسیدن به دمای بدن گردد .

در مطالعه ای که بر روی افرادی که در حال رژیم لاغری بوده اند و پیش از غذا حدود ۵۰۰ میلی لیتر آب نوشیده اند ، نسبت به افراد دیگر حدود ۴۴ درصد بیشتر در طول ۱۲ هفته وزن کم کرده اند . بطور کلی مصرف آب قبل از وعده هایی غذایی نقش مهمی در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن می شود .

 

در زیر به مشکلاتی که با خوردن آب می توان ار آنها جلوگیری نمود اشاره می نماییم…

۱ – یبوست  : از فواید نوشیدن آب به طور مداوم (در حد نیاز ) در طول شبانه روز  جلوگیری از یبوست که امروزه بسیار رایج شده است میباشد .

۲ – سنگ کلیه : مصرف آب در طول شبانه روز به صورت مداوم (در حد نیاز )باعث کاهش ابتلا به سنگ کلیه می گردد .

۳ – سرطان : طبق مطالعات انجام شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و مثانه در افرادی که به طور مداوم آب می نوشند کاهش چشمگیری داسته است .

۴ – پوست : افرادی که به میزان کافی در طول روز آب می نوشند از پوست زیباتر و شاداب تری نسبت به دیگران برخوردار می باشند .

این موارد نمونه هایی اندک از فواید بسیار نوشیدن آب می باشد.

 

آیا نوشیدن مایعات دیگر را می توان به عنوان جایگزین آب ،در مصرف روزانه خود در نظر بگیریم ؟

آب به صورت کلی تنها راه تأمین آب مورد نیاز بدن نمی باشد . نوشیدنی ها و مواد غذایی نیز می توانند نقش تأثیر گذار و مهمی در خصوص میزان مورد نیاز آب در بدن داشته باشند . اکثر مواد غذایی مانند گوشت ، ماهی ، تخم مرغ ، سبزیجات و میوه ها دارای آب بسیار زیادی می باشند که با خوردن آن ها در طول روز می توان میزان تعادل مایعات در بدن را کنترل نمود . لازم به ذکر است در صورتی که فعالیت بیشتری که باعث تعریق بدن شود انجام دهید  باید مقدار بیشتری مایعات و آب جذب بدن گردد.

 

آیا غریزه تشنگی ، غریزه ای قابل اطمینان است ؟

حفظ تعادل  میزان ورودی و خروجی مایعات در بدن ما بسیار ضروری است به همین دلیل در آفرینش ما سازو کارهای بسیار پیچیده لحاظ گردیده است که زمان و مقدار مورد نیاز آب بدن را تنظیم می نماید .

بدن ما زمانی که مقدار کل آب آن از مقدار مشخص شده ای کاهش یابد در ما احساس تشنگی رخ می دهد.

این ویژگی مانند نفس کشیدن و یا پلک زدن به صورت نا آگاهانه و غریزی انجام می شود. در واقع با توجه به این ویژگی نیازی نیست که ما نگران میزان آب مورد نیازبدن خود باشیم مگر در موارد خاص که ورزش می نمائیم یا هوای گرم که مقدار زیادی از آب بدن به صورت عرق خارج می گردد .زیرا در حالت عادی با حس کردن تشنگی و نوشیدن آب نیاز بدن تامین می گردد.

 

چه زمان احتیاط بیشتری لازم است؟!

در مواردی خاص مانند دوران شیردهی، اسهال و استفراغ نیازبدن به نوشیدن آب افزایش می یابد و در این مواقع افراد باید به صورت آگاهانه  مراقب کمبود آب بدن خود باشند.طی مطالعات انجام شده، در سنین بالا ساز و کارتشخیص نیاز آبی بدن دچار اختلال می گردد پس باید مراقب افراد مسن و کهنسال در این خصوص باشیم .

میزان مورد نیاز آب هر فرد باتوجه به تعریق بدن و عملکرد روزانه با فرد دیگر متفاوت می باشد پس در نهایت هیچ کس     نمی تواند میزان دقیقی از آب مورد نیاز برای شما تجویز کند .در بعضی از افراد ،نوشیدن آب بیشتر باعث افزایش راندمان و علکرد بهتر مغز آن ها می گردد ولی در بعضی دیگرنوشیدن زیاد آب باعث دردسر و رفت و آمد مکرر به دستشویی می گردد و هیچ ثمره ای برای آن ها به جز زحمت نخواهد داشت .

به زبان ساده تر می توان گفت :

۱ – هر وقت تشنه شدید آب بنوشید .

۲ – پس از سیراب شدن و نداشتن احساس تشنگی ، نوشیدن آب را متوقف نمائید .

۳ – در هوای گرم و یا پس از ورزش کردن و تعریق زیاد برای جبران آب از دست رفته بدن ، حتما آب کافی بنوشید .

 

آیا نوشیدن آب بیشتر از حد نیاز ضرر دارد ؟

بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند مصرف بالای آب هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد ،نوشیدن زیاد آب و بیشتر از حد مجاز باعث مسمومیت آبی می شود .

به اختلالی در عملکرد مغزکه با نوشیدن زیاد آب به وجود می آید مسمومیت آب گویند . مصرف بیش از اندازه آب در بدن باعث رقیق شدن سدیم خون می گردد. هنگامی که سطح سدیم به کمتر از ۱۳۵ میلی مول در هر لیتر برسد باعث افزایش تورم در سلول های مغز می گردد. هر گاه سلول های مغز متورم گردند ،فشار داخل جمجمه افزایش می یابد و باعث سردرد ، حالت تهوع ، استفراغ و در حالت شدیدتر آن افزایش خون ، دوبینی ، اشکال در تنفس و گرفتگی عضلات می گردد .

تجمع آب اضافی در مغز می تواند باعث تشنج ، آسیب های مغزی و نهایتاً کما و در برخی موارد باعث مرگ انسان می گردد .

با توجه به گفته های بالا بهتر است در میزان نوشیدن آب اعتدال را رعایت نماییم زیرا همان مقدار که از فواید نوشیدن آب جهت بدن مطلع شدیم ،افراط در نوشیدن آن نیز باعث مشکلاتی برای بدن می گردد .

 

آب ثمین

آب ثمین یکی از با تجربه ترین طراحان و سازندگان تاسیسات تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن در ایران می باشد که همواره با ارائه بهترین پیشنهادات و ساخت مدرن ترین دستگاه های تصفیه آب صنعتی رضایت مشتریان را جلب و سابقه ی درخشانی برای خود ساخته است.