یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد با توجه به تجمع فاضلاب در صدف دو‌کفه‌ای ماسل آب شیرین، ماسل برای ارزیابی تغییرات شیمیایی آب در طول زمان می تواند استفاده گردد.

هم‌چنین به شناسایی منابع خاص آلوده‌کننده و آلاینده‌های حفاری چاه‌های نفت و گاز در مناطق سطحی در دسترس کمک می‌کند.

محققان دانشگاه Penn State و Union، غلظت بالای استرانسیوم عنصر مرتبط به پسماند نفت و گاز، در قسمت‌های پایین دست رود که محل دفع فاضلاب است را در پوسته‌های صدف دو‌ کفه‌ای ماسل آب شیرین گزارش کردند.

استاد زمین‌شناسی دانشگاه Union و نویسنده همکار در این مطالعه -David Gillikin- بیان کرد: “نگرانی عمده در سلامت محیط زیست و سلامت انسان، آلودگی آب شیرین است.

توسعه راه‌هایی برای شناخت سابقه این آلودگی مهم است، زیرا به روشن شدن آنچه که در رود و نهر‌های ما اتفاق می‌افتد، کمک می‌کند.”

محققان به دنبال کشف اثرات طولانی مدت، به خصوص بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ هستند، زمانی که بیش از ۲٫۹ میلیارد لیتر از فاضلاب به آبراه‌های ایالت پنسیلوانیا رها شده است.

در مطالعه حاضر صدف ماسل آب شیرین از مناطق بالا دست (۱۰۰ متر) و پایین ‌دست (۱تا ۲ کیلومتر) از یک مرکز دفع و تخلیه فاضلاب در وارن-پنسیلوانیا جمع‌آوری گردید.

با برش پوسته صدف ماسل در آزمایشگاه، ایزوتوپ‌های دو عنصر اکسیژن و استرانسیوم مشاهده گردید.

نتایج این مطالعه در مجله Environmental Science & Technology منتشر شده است. آنچه که تیم مطالعه به آن دست یافت، غلظت قابل توجه استرانسیوم در پوسته‌های جمع‌آوری شده از مناطق پایین دست بود. مناطق بالا دست تغییرات اندکی در طول زمان نشان داد.

با بررسی مقدار استرانسیوم موجود در لایه‌های صدف پس از سال ۲۰۱۱، کاهش آنی در آلوده‌کننده‌ها دیده نشد.

این تغییر، به تدریج ظاهر شد. و به این مورد اشاره می‌کند که رسوبی که ماسل‌های آب شیرین در آن زندگی می‌کنند، هنوز هم ممکن است حاوی غلظت‌های بالایی از فلزات سنگین و دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده در حفاری‌های غیر اصولی باشد.

وارنر (Warner) -استادیار مهندسی محیط‌زیست در دانشگاه Penn State- بیان داشت: “با گسترش چاه‌های حفاری نفت و گاز و استفاده بیشتر از آب، فاضلاب بیشتری تولید می‌شود که این فاضلاب باید به جایی مناسب برود. اتخاذ تصمیم درست در مورد نحوه مدیریت فاضلاب، امری بسیار حیاتی است.”

صدف ماسل آب شیرین هنگامی‌که در یک پوسته سخت رشد می‌کند، آب را فیلتر کرده و با گذشت زمان پوسته و صدف برخی از خصوصیات کیفیت آب را ثبت می‌کند و به نوعی تصفیه فاضلاب انجام میدهد.

با آگاهی از این مطلب، صدف ماسل آب شیرین می‌تواند به عنوان گیرنده مواد شیمیایی حاصل از آلاینده‌ها در آبراه‌ها استفاده شود؛ و از آن‌جا که ماهی و موش آبی از ماسل تغذیه می‌کنند،

محققان علاقمند هستند تا بافت نرم ماسل آب شیرین را بررسی کنند.

هم‌چنین امیدوارند تحقیقات در زمینه سایر آلاینده‌های خاص در تجمع زیستی و مناطق در دسترس سطحی آب را گسترش دهند.

ماسل‌ها می‌توانند در بررسی رخنه و سوراخ در تجهیزات مورد استفاده قرار گیرند. Gillikin اظهار داشت: “در طی آزمایشی بررسی شد اگر مایع خارج شده از پساب گیاه در صدف‌ها ثبت گردد،

می‌توان فرض کرد که از این روش برای بررسی نشت در استخر‌های نگهداری یا تخلیه تصادفی فاضلاب عملیات استخراج نفت و گاز به رود و نهر نزدیک محل عملیات نیز استفاده گردد.”

منبع: زیست فن