افتتاح پروژه تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان با وجود حساسیت‌های موجود بر روی مصرف آب مدیریت صحیح از آب را به نمایش می گذارد و به خوبی نشان می‌دهد در این استان از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود که این خود نکته قابل توجه و بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در آئین افتتاح پروژه تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای ورنامخواست و سده لنجان اظهار کرد:

ایران سرزمینی کم‌آب با معدود رودخانه‌های محلی بوده که با رشد جمعیت و افزایش تقاضای آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ کیلومتر از این رودخانه زاینده‌رود از دل شهرستان لنجان عبور می‌کند، افزود: رشد بیش از حد تقاضا و افزایش بی‌رویه مصرف آب در دهه‌های اخیر موجب افزایش شده که رودخانه زاینده‌رود که دارای قدمت فراوانی بوده، امروز به یک رودخانه فصلی تبدیل شود و می‌کند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد:

در حال حاضر شهرستان لنجان مدخل توزیع آب شرب به ۶۵۰ شهر و روستا و محل آب‌رسانی به ۵ میلیون نفر در استان اصفهان است و باید با مدیریت آب در بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت، از این میزان آب موجود به صورت مناسب بهره‌برداری کرد.
وی با اشاره به اینکه امروزه بهره برداری از پساب فاضلاب به عنوان یک منبع بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: پساب های تصفیه شده، منبع مقرون به صرفه و پایدار آب است بنابر این یکی از راهکارهای اساسی در این زمینه بازچرخانی آن بخشی از آبهاست که تبدیل به فاضلاب می شوند تا مجددا آنها را به چرخه مصرف بازگردانیم.

سجاد اضافه کرد: باید به این نکته توجه داشت که بطور متوسط ۷۰ تا ۷۵ درصد کل مصارف آب خانگی برای شرب، استحمام، شست و شو و … تبدیل به فاضلاب می شود که بیش از ۹۹.۹ درصد آن را آب تشکیل می دهد و می توان با شیوه های تصفیه فاضلاب را مورد استفاده مجدد قرار داد.

وی عنوان کرد: باید به این مهم توجه داشت که فاضلاب های شهری، زهاب های کشاورزی دلایل اصلی کاهش کیفیت آب ها هستند که منابع آبی زیرزمینی و رودخانه ها را آلوده می کنند از سوی دیگر کشور ما در حال واردشدن به دوره کم‌آبی است اما به صرف بحران نمی‌توان گفت که کشاورزی یا صنعت نداشته باشیم بلکه باید مصرف را درست مدیریت کنیم از این جهت استفاده از پساب می تواند بسیاری از مسائل پیش رو در این حوزه را مرتفع سازد.

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد:

مدیریت مصرف آب راهکاری برای برون‌رفت از این بحران است و بخشی از آن به بازچرخانی و استفاده از پساب مربوط می‌شود لذا باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته و پرآب جهان نیز استفاده از این منابع و حتی پسماندهای حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب، کاربرد بسیاری دارد و بسیاری از کشورهای کم‌آب جهان نیز توانسته‌اند با استفاده از سامانه های پیشرفته تصفیه، کمبود منابع آب خود را با استفاده از این منابع تا حدود زیادی جبران کنند.

سجاد اذعان کرد: در همین راستا، یکی از منابعی که می‌تواند نقش مهمی در تامین آب برخی مصارف ایفا کند، استفاده از فاضلاب‌های تصفیه‌شده شهری، روستایی، صنایع و نیز زهاب‌های کشاورزی است.

وی با اشاره به افتتاح مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شماره سه لنجان خاطرنشان کرد: طرح های شرکت آب و فاضلاب به خصوص بحث بهداشتی و زیست محیطی فاضلاب از اولویت های اصلی شهرستان لنجان بوده است به دلیل اینکه این شهرستان در حاشیه رودخانه زاینده رود قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان با بیان اینکه آبرسانی و دفع فاضلاب از اولویت های هر شهرستانی است، اظهار کرد:

طرح تصفیه خانه فاضلاب مشترک سده لنجان و ورنامخواست از مدرن ترین تصفیه خانه های روز است و مسایل بهداشتی را به صورت بیولوژیکی مرتفع می کنند.

وی متذکر شد: با توافقی که با شرکت فولاد مبارکه صورت پذیرفت، طرح احداث شبکه فاضلاب شهرهای زرین شهر، ورنامخواست، سده و زاینده رود اجرایی شد و در مقابل از پسآب موجود آن برای استفاده در کارخانه فولاد مبارکه استفاده کند .
سجاد اجرای پروژه فاضلاب در قالب همکاری فولاد سبا و شرکت آب و فاضلاب را الگویی برای اجرایی شدن در سطح ملی دانست و یادآور شد: اجرای این طرح نه تنها باعث شد آلودگی ناشی از ورود فاضلاب‌ به رودخانه زاینده رود بسیار کاهش یابد بلکه نقطه عطفی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین صرفه جویی بیشتر مصرف آب در صنعت بود.

وی تاکید کرد:باید توجه داشت که این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی یکی از پروژه های بسیار مهم در سطح استان اصفهان به شمار می‌آید که با سرعت قابل توجهی اجرایی شد و می‌تواند به الگویی در کشور مبدل شود.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد:

اجرای این طرح با وجود حساسیت‌های موجود بر روی مصرف آب مدیریت صحیح از آب را به نمایش می گذارد و به خوبی نشان می‌دهد در این استان از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود که این خود نکته قابل توجه و بسیار مهم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اتمام پروژه‌های انتقال فاضلاب شهرهای باغشاد ، چرمهین و باغبادران و همچنین تکمیل خط انتقال پساب فاضلاب روستاهای هاردنگ و زمان آباد بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیازمند است،
گفت: بحث کاهش آب باعث شد سرمایه‌گذاری در حوزه استفاده ازتصفیه پساب فاضلاب همانند تفاهم‌نامه موجود با فولاد سبا برای کارخانه ذوب آهن در نظر گرفته شود تا مازادپساب فولادشهر به اضافه اجرای پروژه فاضلاب شهرهای باغشاد، چرمهین و روستاهای محور هاردنگ، کچوئیه و زمان آباد در صنعت ذوب آهن مورد استفاده قرار گیرد تا چالش‌های پیش رو در صنعت وکمبود آب در این حوزه مرتفع گردد.

وی ادامه داد:قالب توافق اجرای پروژه فاضلاب شهرهای باغشاد، چرمهین و روستاهای محور هاردنگ، کچوئیه و زمان آباد و انتقال پساب با کارخانه ذوب آهن آماده است و مطالعات لازم نیز در این خصوص انجام گرفته و امیدواریم این مهم با سرعت هرچه بیشتر اجرایی شود تا شاهد کاهش میزان بیشتری از حوزه زاینده رود از سوی این کارخانه باشیم.

منبع : خبرگذاری ایمنا