چالش‌های پیش روی صنعت تصفیه فاضلاب عبارتند از:

 

کمبود آب: یکی از عوارض تغییر آب و هوا، کمبود آب است. گرم‌تر شدن کره زمین موجب بوجود آمدن دوره‌های خشکسالی مختلف در نقاط مختلف جهان شده است. کمبود آب مسئله‌ای است که امروزه برای توسعه و تامین آب بسیار مورد توجه است.

استفاده از فناوری‌های جدید: آب سیاه یا همان فاضلاب امروزه بسیار با ارزش شده است. مهندسان و طراحان به دنبال ساخت و به کار بردن فناوری‌های جدید در استفاده مجدد از فاضلاب‌ها و بازیابی و تصفیه‌ فاضلاب ها هستند. اهمیت توسعه فناوری‌های جدید تصفیه‌ فاضلاب بسیار بالا است.

بازچرخانی فاضلاب‌ها و فاکتورهای بهینه‌سازی: جمع‌آوری فاضلاب و استفاده مجدد از آن، یکی از معضلات مهم در صنعت فاضلاب محسوب بوده است. هزینه‌ها و فناوری‌های مورد نیاز برای جمع‌آوری و بهینه‌سازی از جمله موارد مهم و مورد توجه در بازچرخانی فاضلاب‌ها هستند.

اتوماسیون پایش: یکی از نکات مهم در امر استفاده از آب و همچنین تصفیه فاضلاب، پایش لحظه به لحظه کیفیت فاضلاب خروجی است که باید به صورت اتوماتیک صورت گیرد.

آنالیز فاضلاب: کنترل ترکیب شیمیایی فاضلاب و خنثی سازی آن نیازمند ابزارهای دقیق اندازه‌گیری است. امروزه یکی از چالش‌های پیش روی صنعت فاضلاب تجهیزات دقیق اندازه‌گیری و دقت آن‌ها در شرایط مختلف است.

آموزش در زمینه‌های فناوری‌های تصفیه آب:

یکی از مسائلی که در زمینه توسعه فناوری‌های تصفیه آب باید انجام شود، بحث آموزش و ترویج عمومی در تمامی سطوح تحصیلی و سنی است.

کاهش سمیت: یکی از مسائل موجود در صنعت آب و فاضلاب حذف یا کاهش درصد عناصر فلزات سنگین است. حذف فلزات سنگین از فاضلاب‌های صنعتی، نیازمند استفاده از فناوری‌های پیشرفته است که بتواند مقدار این فلزات را در آب تصفیه شده به حد مجاز برساند.

الگوی مصرف انسان‌ها: الگوی مصرف آب توسط جوامع مختلف بشری متفاوت است. با اصلاح این الگو می‌توان مقدار آلودگی موجود در فاضلاب‌ها را کنترل و تا حد مناسبی کاهش داد.

سیستم مدیریتی و کنترل فرایندها: نیاز به سازمان یا همکاری نهادهای مختلف ملی در زمینه کنترل و تصفیه آب بسیار حائز اهمیت است.

زیرساخت‌ها: قدیمی بودن زیرساخت‌ها از چالش‌های اصلی تصفیه خانه‌ها در آینده خواهد بود. ما به تکنیک‌هایی مثل شناسایی از راه دور برای یافتن محل لوله‌ها و ارزیابی وضعیت آن‌ها و نیز روش‌های تعویض غیرقهری لوله‌ها نیاز داریم.

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : مرکز شتاب دهنده واتک