گرگان- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان این که آلودگی آب، مهم ترین آلودگی در محیط زیست است، گفت: لازم است فرهنگ پاسداری از منابع آب را توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محسن حسینی عصر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: آلودگی آب، مهم ترین آلودگی در محیط زیست بوده و لازم است فرهنگ پاسداری از منابع آب را توسعه دهیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: بزرگترین مصرف‎ کننده آب و تولیدکننده زهاب ‎های سطحی و زیرزمینی در استان، زراعت و باغداری است که به میزان حدود دو میلیارد مترمکعب در سال و گاهاً به طور غیرمجاز با «فاضلاب ‎ها» و «آب خاکستری» آبیاری می ‎شوند.

وی اضافه کرد: زهاب مخلوط یا محلول با بقایای ۲۰۰ هزار تن کود شیمیایی و حیوانی و دو هزار تن سموم دفع آفات نباتی مصرفی در سال توسط اراضی استان، از منابع آلوده کننده آب به شمار می‎ آید.

حسینی گفت: یکی دیگر از این منابع آلوده کننده، جمعیت انسانی استان است که بالغ بر حدود دو میلیون نفر را شامل می شود و هر نفر به طور سرانه در سال ۸۰ متر مکعب آب به صورت شرب و بهداشت استفاده می‎ کند که حدود ۷۰ درصد آن به صورت فاضلاب از محل سکونت انسان خارج می ‎شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد:

همچنین در استان گلستان سالانه حدود ۳۲۰ هزار تن زباله خانگی تولید می‎ شود که حدود ۲۶۰ هزار تن از آن به مراکز بازیافت منتقل و باقیمانده یا دفن شده و یا در طبیعت پراکنده می ‎شود که شیرابه‎ های حاصل از آن می‎ تواند به منابع آبی وارد شود.

وی افزود: منبع دیگر آلودگی آب در استان گلستان، جمعیت دام و طیور استان است که حدود ۳۷۰ هزار راس دام سنگین، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و هشت میلیون قطعه ظرفیت پرورش ماکیان در استان گلستان وجود دارد و سالانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب آب را به مصرف شرب و بهداشت می رسانند که نیمی از این آب به صورت فاضلاب از محل پرورش دفع می ‎شود و علاوه بر آن، گاهاً فضولات دامداری ‎ها به طور موقت یا دائم در مسیر یا مجاور مجاری آبی دپو می شود.

حسینی اضافه کرد: آبزی ‎پروری به صورت ماهیان گرمابی و سردابی و میگو در استان گلستان رواج دارد که مصرف سالیانه حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را به خود اختصاص داده و بخشی از آن بعد از تبخیر، با همراه داشتن بقایای کود، ضایعات دفع شده ماهی و غذا و داروهای استفاده شده، از این محیط‎ ها خارج می‎ شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: هر چند براساس قانون توزیع عادلانه آب، ممانعت، پیشگیری و جلوگیری از آلودگی آب به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، ولی با توجه به مسئولیت‎ های وزارت نیرو از جمله، اجازه انحصاری تخصیص آب توسط این وزارتخانه، تامین و توزیع آب آشامیدنی مردم در شهرها و روستاها، دفع بهداشتی پساب ‎های حاصله از مصرف بخش شرب، مدیریت تاسیسات آبی بزرگ مقیاس و بخشی از تاسیسات آبی کوچک مقیاس، وزارت نیرو هم در راستای حفاظت از کیفیت منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی اموری را بر عهده گرفته است.

وی بیان کرد: منابع آب موجود در مناطق مختلف با استاندارد‎های مشخص، نمونه ‎برداری دوره ‎ای شده و آزمایشات لازم شامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبی مانند ph، دما، کدورت، آنیون‎ ها و کاتیون‎ ها روی آنها انجام می ‎شود و با راه اندازی گروه‌های گشت و بازرسی، شناسایی منشا آلودگی ها انجام و مراتب به دستگاه های متولی موضوع، منعکس خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر