تبریز- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته شرکت کاوه سودا باعث آلودگی ۳۰۰ هکتاری اراضی کشاورزی استان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژاد ظهر امروز در برنامه‌ای که با محوریت محیط زیست استان، چالش و فرصت‌ها در سالن شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد گفت:

در جوامع متمدن امروزی، منابع انسانی، طبیعی و ذخایر ژنتیکی به عنوان منابع ثروت در نظر گرفته می‌شود.

عباس نژاد ادامه داد: در طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در خصوص ذخایر ژنتیکی و محیط زیستی انجام نگرفته و همین موجب شده است تا در مقایسه با میانگین جهانی وضعیت نامناسبی پیدا کنیم.

وی افزود: ارتباط مسائل زیست محیطی با مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توان آنها را کنار گذاشت.

عباس نژاد با اشاره بر ایجاد آلودگی پتروشیمی و پالایشگاه تبریز گفت: برخی از صنایع موجود در کشور به طور ذاتی، عامل آلودگی به شمار می‌روند که پتروشیمی و پالایشگاه تبریز از این موضوع مستثنی نیستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یادآور شد: دو مشکل گازهای خروجی از واحدهای فرآیندی و گازهای تبخیری در پالایشگاه تبریز مطرح است که یا باید پتروشیمی و پالایشگاه تبریز را به منطقه دیگری انتقال دادند و یا باید هزینه فعالیت تخریب محیط زیست را مورد توجه قرار داد که در این راستا امور مالیاتی استان‌ها موظف به اخذ عوارض از واحدهای صنعتی است.

عباس نژاد ادامه داد: پالایشگاه و پتروشیمی تبریز هرگز به عنوان یک صنعت سبز و برگزیده معرفی نشده است.

وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته کاوه سودا ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را آلوده کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، لزوم همگرایی و پیگیری فرآیندهای مشارکتی در این سازمان را ضروری دانسته و افزود: فلسفه وجودی کارخانه معدن اندریان یک اشتباه بود چرا که شرایط زمین شناسی و توپوگرافی و هم چنین جاگذاری هیپ‌ها نامناسب بود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در معدن اندریان افزود: همواره باید در نظر گرفت که درآمد نباید مقدم بر سلامتی مردم باشد چرا که جاگذاری هیپ‌ها از استاندارهای لازم برخوردار نبوده و در نتیجه تبخیر و نفوذ به آب‌های زیرزمینی به ضرر واحدهای صنعتی است.

عباس نژاد افزود: با توجه به اینکه پساب کارخانه کاوه سودا مشابه به دریاچه ارومیه است آزادسازی پساب در روستاهای اطراف این منطقه انجام گرفته است.

 

منبع: خبرگزاری مهر