مشاور معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا صبح امروز در بازدید از تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران اقدامات صورت گرفته در این تصفیه خانه را یکی از بهترین اقدامات انجام شده در سطح بین الملل دانست و گفت: ضمن آنکه پساب خروجی این تصفیه خانه کیفیت بسیار عالی دارد، این طرح به جهت برقراری ارتباط بین آب و انرژی در فرآیند تصفیه فاضلاب، به درستی طی سال های گذشته شایسته دریافت جایزه جهانی انرژی بوده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت فاضلاب تهران، بهرام طاهری، مشاور بهداشت و ایمنی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، مسعود زندی، سرپرست اداره محیط زیست شهر تهران و نمایندگان اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت هفته محیط زیست از تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران بازدید کردند.

در این بازدید که به همت دفتر بهداشت و ایمنی شرکت ترتیب داده شد، طاهری تاکید کرد: در صورتی که فاضلاب در کلانشهر ها و حتی روستا ها مدیریت نشود،مشکلات بهداشتی بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد لذا مدیریت صحیح و بهداشتی نه تنها از حیث سلامت بلکه از نظر بازچرخانی آب در شرایطی که محدودیت های آبی فراوانی در کشور داریم می تواند کمک فراوانی در پاسخ به مشکلات ناشی از کم آبی باشد.

وی در ادامه افزود:تصفیه صحیح فاضلاب و استفاده مجدد آن در فرآیند های مربوط در کشاورزی مهم است چراکه آنچه که می تواند آلوده کننده باشد در حدی از حیث کیفیت ارتقا پیدا می کند که بتواند در تولید محصولات غذایی وارد شود حتی در برخی جاها این تصفیه در حدی می شود که قابلیت شرب پیدا می کند.

مشاور بهداشت و ایمنی معاون وزیر نیرو تصریح کرد: کاری که درتصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران انجام می شود شاید یکی از بهترین کارهایی است که در سطح بین الملل وجود دارد. این پساب کیفیت بسیار عالی دارد و علاوه بر آن در فرآیند تصفیه فاضلاب و استخراج مواد آلی، این منبع کربن طی پروسه ایی به گاز متان تبدیل و از آن در تولید انرژی استفاده میشود و این بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران در این بازدید با اشاره به مناسبت این بازدید خاطر نشان کرد:۵ ژوئن از طرف سازمان ملل روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است و کنوانسین های بین المللی برای داشتن آب، خاک و هوای پاک برنامه هایی را به اجرا خواهند گذاشت ما نیز در شرکت فاضلاب تهران کار محیط زیستی بزرگی را در کلانشهر تهران انجام می دهیم .

مرتضی عزالدین در ادامه به اهمیت رعایت اصول محیط زیست در کشور مطابق با منویات مقام معظم رهبری و همچنین براساس کنوانسیون های بین المللی اشاره کرد و افزود: مسئله محیط زیست سالم در جهان و به خصوص در کشور ما که کشوری چهار اقلیم هستیم موضوع با اهمیتی است. اصول محیط زیستی را مقام معظم رهبری ابلاغ کردند و در بخش هایی مانند مسائل نگهداری آب، خاک و محیط زیست و جنگل خیلی موراد را ایشان تاکید داشتند لذا ما مکلف به اجرای این الزامات در طرح فاضلاب تهران هم برای شرایط حال حاضر و هم برای آیندگان خواهیم بود.

مدیر عامل خاطر نشان کرد: به دلیل حجم زیاد مصرف آب در شهر تهران و همچنین احتمال آلودگی آبهای زیرزمینی توسط چاه های جذبی و فاضلاب و افزایش نیترات منابع آب زیر زمینی طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب خانگی بسیار در کلانشهر تهران مهم است.

عزالدین به اقدامات صورت گرفته در طرح فاضلاب از ابتدا تاکنون اشاره کرد و گفت: طرح فاضلاب تهران با توجه به اجرای ۹ هزار کیلومترشبکه جمع آوری و ۱۹۲ کیلومترخطوط انتقال و تونل برای تحت پوشش قرار دادن حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت شهر تهران بزرگترین طرح زیست محیطی کشور است.

وی تاکید کرد: طرح فاضلاب تهران در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در بخش شیکه جمع آوری در حدود ۷۵ درصد و در بخش تصفیه خانه ها ۴۳ درصد ما پیشرفت داشته ایم که در همین جا از حمایت های وزارت نیرو ، شهرداری و شورای اسلامی شهر تشکر می کنیم.

عزالدین به تصفیه خانه های در حال ساخت اشاره کرد و گفت: در غرب تهران تصفیه خانه فاضلاب فیروزبهرام با جمعیت تحت پوشش ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را درحال ساخت داریم که ۵۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد و همچنین تصفیه خانه فاضلاب شهرک غرب ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته مدیر عامل احداث مدول های ۷و۸ تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران نیز در دستور کار شرکت فاضلاب تهران قرار دارد.

عزالدین اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته امیدورایم متوسط ساخت تصفیه خانه ها را به متوسط اجرای شبکه شهری برسانیم و البته اجرای حدود ۶۲۰ کیلیومتر شبکه را در سال جاری در دستور کار خود داریم.

مدیر عامل ارزش ریالی پروژه های در حال اجرای شرکت را یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک وزات نیرو و سازمان برنامه بتوانیم پروژه هایی که از طریق وام بانک توسعه اسلامی و BOT در حال اجرا داریم به انجام برسانیم و این کمک آبفای استان و شهرداری ها و شرواری شهر را می طلبد.

تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران اعتبار خوبی برای صنعت آب و فاضلاب است

عباسعلی مصرزاده معاون بهره برداری شرکت فاضلاب تهران در این بازدید با اشاره به کیفیت مناسب پساب خروجی تصفیه خانه گفت: کیفیت پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران از استاندارهای محیط زیست برای مصرف کشاورزی بالاتر است و این تصفیه خانه جزء بهترین تصفیه خانه های کشور و حتی در سطح بین الملل است و اعتبار خوبی برای صنعت آب و فاضلاب است.

وی تصریح کرد: علاوه بر شرکت فاضلاب تهران بایستی مجموعه هایی که نقش حامی شرکت فاضلاب را دارند مانند محیط زیست و شورای شهر حمایت لازم را داشته باشند و امیدورام این همکاری ها ادامه داشته باشد.

مصرزاده افزود: تنها نیروگاه CHP فعال در بخش تصفیه خانه های فاضلاب در حال حاضر تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران است و به موازات آن، بهره گیری از نیروگاه خورشیدی نیز در برنامه ما قرار دارد و امیدوار هستیم بتوانیم با سرمایه گذاری بخش خصوصی از لجن حاصل از تصفیه فاضلاب ؛در صورتی که استاندارد محیط زیست رعایت شود، در کشاورزی به عنوان کود استفاده کنیم.

هدایت پساب تصفیه خانه به دشت ورامین

سید مرتضی احتشامی مدیر تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران نیز در حاشیه این بازدید به فرآیند تصفیه فاضلاب اشاره کرد و گفت: تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران دارای ۶ مدول ۵۲۵ هزار نفری است. در این تصفیه خانه فاضلاب ورودی وارد تانک های حوض هوادهی شده با انجام عملیات بیولوژیک بر روی فاضلاب خام در نهایت آلودگی فاضلاب ورودی به تصفیه خانه در حدود ۹۶ تا درصد۹۷ گرفته می شود و پساب خروجی تصفیه خانه برای آبیاری زمین های دشت ورامین و بهبود کشاورزی منطقه تحویل داده می شود.

وی در ادامه افزود: لجن های حاصل از فرآیند تصفیه با جمع آوری در محل و تبدیل به کود قابلیت استفاده در زمین های کشاورزی بعد از عملیات کمپوست را داراست.

احتشامی یادآور شد: دفع فاضلاب خانگی توسط چاه های جذبی در سطح شهر سبب آلودگی منابع آب زیر زمینی می شود از این حیث جمع آوری فاضلاب خانگی توسط طرح فاضلاب تهران به حفظ بهداشت شهر و حفظ محیط زیست در شهر کمک بزرگی خواهد کرد.

وی به افزایش کیفیت زندگی و بهداشت عمومی شهروندان تهرانی با اجرای طرح فاضلاب تهران اشاره کرد و گفت:گزارش ها حاکی از آن است که با اجرای طرح فاضلاب میزان بیماری هایی مانند اسهال کودکان زیر ۶ سال کاهش یافته است.

منبع : شرکت آب و فاضلاب استان تهران