استفاده‌ از فناوری ریزجلبک برای تصفیه فاضلاب » مردم از دوران باستان از استخرهای جلبک برای تصفیه فاضلاب استفاده کرده‌اند. این امر به‌ویژه در کشورهای دارای نور خورشید فراوان و نبود امکانات تصفیه فاضلاب مناسب، بیشتر مورد استفاده بود. در هند از حوضچه جلبک برای تصفیه آب استفاده می‌کردند ولی کسی نمی‌دانست دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد.

برای استفاده‌ از فناوری ریزجلبک برای تصفیه فاضلاب دانشمندان دو نوع سیستم کشت میکروجلبک را تعریف می‌کنند: باز (حوضچه، تالاب) و بسته (فتوبیوراکتورها). فتوبیوراکتورها (لوله‌های بسته‌ای از سوسپانسیون سلولی میکرو جلبک‌ها) به دلیل هزینه بالا و پیچیدگی زیاد مورد توجه قرار نگرفتند.

زیست‌شناسان روسی تحقیقات پیشگامی در زمینه بهینه‌سازی یک روش مبتنی بر فتوبیوراکتورها در شرایط نوردیک انجام دادند. پارامترهایی همچون روشنایی یکنواخت، دمای ثابت و غلظت دی‌اکسید کربن، اکسیژن و مواد شیمیایی مغذی محیط لازم برای رشد در این راکتورها فراهم می‌شود. هم‌زدن مداوم و یکنواخت نیز موردنیاز است تا از رسوب سلول‌ها جلوگیری شود. شکل فتوبیوراکتورها می‌تواند ورقه‌ای، لوله‌ای و مارپیچی باشد. برای بررسی کارایی فتوبیوراکتورها دو ویژگی را بررسی می‌نمایند: تکمیل حذف آلاینده و میزان آن.

دانشمندان از ریز جلبکی به نام Chlorella vulgaris UHCC0027 استفاده کردند. زیستگاه طبیعی این ریز جلبک جنوب غربی فنلاند است.
فتوبیوراکتورهایی با چنین جلبکی می‌توانند بدون ایجاد گرمایش اضافی عمل کنند؛ چرا که تمام فرایندهای بیولوژیکی تحت دمای محیط انجام می‌شود و این بازده و هدف اصلی این پژوهش بوده است.
به دست آوردن و انتخاب نژاد جلبک برای اهداف بیولوژیک بسیار ساده است. اکثر ارگانیسم‌های مناسب اغلب از تأسیسات تصفیه فاضلاب و مناطق اطراف آن جدا می‌شوند اما استفاده از یک جلبک در روند تحقیقات می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

درنهایت تحقیقات با یک جامعه مختلف از جلبک‌ها برای تصفیه فاضلاب آغاز شد.
علاوه بر این، ثابت شد که زیست‌توده میکروجلبک در حال رشد در فاضلاب با حداقل اصلاحیه برای فرایند تبدیل بیودیزل مناسب است.
بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، محققان می‌توانند بیوتکنولوژی پیشرفته‌ای را برای کشت فاضلاب و تولید سوخت‌های زیستی در شرایط نوردیک طراحی کنند.

منبع: زیست فن

»»» مشاهده مقالات دیگر