ساری- افتتاح و کلنگ زنی ۲ پروژه ملی وزارت نیرو در قالب پویش الف- ب ایران به صورت ویدئوکنفرانسی توسط رئیس جمهور انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین بهره برداری از فاز دوم مرکز تصفیه فاضلاب ساری و آغاز عملیات اجرایی سد زارم رود با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور در ساری آغاز شد.

حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا کشور پیش ازظهر پنجشنبه در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در ساری با اشاره به افتتاح فاز دوم مرکز تصفیه فاضلاب ساری اظهار داشت: این تصفیه خانه دارای ۲۳ هزار مترمکعب ظرفیت بوده که ۱۰۵ هزار نفر از جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه جزو مدرنترین تصفیه خانه کشور محسوب می‌شود، افزود:

اینط رح به روش مدرن هوادهی عمقی و اختلاط کامل اجرا شده و ذرات به اندازه میکرونی را حذف می‌کند و توسط اشعه ماورای بنفش ضد عفونی می‌شود.

جانباز یادآور شد: از آب خروجی این تصفیه خانه می‌توان برای استفاده مجدد در صنعت، گیاهان غیرمثمر در پایین دست و تزریق به منابع آب‌های سطحی بهره گرفت.

وی گفت: در مجموع فاز اول و دوم تصفیه خانه فاضلاب ساری امکان تصفیه ۴۶ هزار مترمکعب پساب را دارد و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت را پوشش می‌دهد.

جانباز با اظهار اینکه آغاز عملیات سد زارم رود نیز امروز انجام می‌شود، افزود: این سد خاکی با هسته آسفالتی، ارتفاع ۹۰ متر و حجم مخزن ۸۳ میلیون مترمکعب که قابلیت تنظیم ۹۶.۸ میلیون مترمکعب آب را در سال دارد، احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا کشور یادآور شد: سد زارم رود نقش مهمی در کنترل سیل دارد زیرا یکی از سرشاخه‌های رودخانه تجن بوده و بخشی از تخصیص آب سد مربوط به مصارف آب شرب و صنعت است.

وی اعتبار مورد نیاز برای ساخت سد را ۹۰۰ میلیارد تومان بیان کرد.

منبع: خبرگزاری مهر