وزیر کشور امروز در جریان بازدید از زیرساخت‌های مدیریت بحران شهر تهران، از مخزن آب‌رسانی اضطراری و شیر قطع اتوماتیک بوستان دانشجو بازدید کرد.

احمد وحیدی در این بازدید با مهم برشمردن افزایش تاب‌آوری شهرها گفت: باید کمبودها را در شرایط مختلف پیش‌بینی کنیم و با رویکرد مدیریت محله‌ محور، تجهیزات لازم را آماده کنیم.

او با بیان این‌که هم اکنون تهران ۱۰۰ پایگاه‌ مدیریت بحران دارد، افزود: این پایگاه‌ها باید ۱.۵ تا دو برابر شود و با توجه به سناریوهای مختلف باید آمادگی‌ها را تا دو تا سه برابر افزایش دهیم. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۴ شهر تهران نیز در حاشیه این بازدید در تشریح عملکرد شیر‌ قطع اتوماتیک مخازن آب گفت: این شیرها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی ساخته شده است و پیش از این از نمونه‌های ژاپنی با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰‌ میلیون تومان استفاده می‌شد، اما قیمت شیر‌های ایرانی حدود یک ششم شیر‌های خارجی است.

فریبرز صالحی افزود: این شیر‌ها با کمترین انرژی باز و بسته می‌شود و در زمان زلزله، افت فشار را تشخیص داده و قطع می شود، بنابراین آب دخیره می‌شود و آب آلوده داخل مخزن نمی‌شود.

در ادامه رئیس مرکز مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای استان تهران گفت: طرح آب‌رسانی اضطراری شهر تهران با هدف افزایش تاب آوری پایتخت در زمان بحران های طبیعی و غیرطبیعی در پایتخت اجرا شده است و تدبیر این است که برای سه روز اول تا زمان رسیدن تیم‌های امدادی حداقل میزان آبی که برای زنده ماندن هر فرد برآورد شده که حدود سه لیتر است در نظر گرفته شود و برای ۱۱.۵ میلیون نفر ۳۷۴ مخزن ۱۰۰ متر مکعب فولادی یعنی در هر محله یک مخزن در نظر گرفته شده است.

سید علی لدنی‌نژاد گفت: تاکنون ۲۹ شیر قطع اتوماتیک در سطح شهر تهران نصب و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و مناقصه خرید و نصب ۷۲ شیر جدید انجام شده است و تا شش ماه آینده آماده می‌شود و ۱۰۸ شیر نیز سال آینده و مابقی در سال ۱۴۰۲ نصب می‌شود.