پژوهشگران به تازگی موفق شده‌اند از پساب فرایند تولید سوخت زیستی برای تولید هیدروژن استفاده کنند. هیدروژن بازیافت شده در فرایند بازیابی پساب به هیدروژن می‌تواند به منظور ارتقای نفت به سوخت‌های مطلوب‌تر جایگزین گاز طبیعی شود.

در این فرایند از پتانسیل روشی بنام الکترولیز میکروبی استفاده گردید. قدرت الکترولیز میکروبی به خاطر باکتری‌هایی (electrogens) است که ترکیبات آلی را هضم کرده و یک جریان الکتریکی تولید می‌کنند.

به طور معمول حدود یک چهارم از نفت زیستی مایع آب آلوده‌ای است که حاوی اسیدهای خورنده آلوده است. این باکتری‌ها جهت شکستن اسیدهای آلی در سوخت‌های زیستی مایع به کار می‌روند. این ضایعات حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد زیست توده را تشکیل می‌دهند که در فرایند ابداع شده برای تولید هیدروژن استفاده می‌شوند.

هیدروژن بازیافت شده متعاقباً می‌تواند برای تبدیل نفت زیستی (bio-oil) به سوخت‌های با ارزشی مانند بنزین و گازوئیل استفاده شود. مزیت این فرایند بازیافت آب، تولید هیدروژن پاک و حذف گاز طبیعی از چرخه است.

در یک مرحله کلیدی این پژوهش، محققان روشی را برای تکامل و غنی‌سازی یک جمعیت باکتریایی مقاوم، توسعه دادند که می‌تواند ترکیبات سمی در پساب سوخت زیستی را تحمل کند.

درک چگونگی ساخت و بهینه‌سازی سیستم‌های الکترولیز میکروبی به شکلی که بتوانند پساب آلوده را تحمل کرده و آن را تیمار کنند می تواند مزایای زیادی داشته باشد. این سیستم‌ها ظرفیت‌هایی برای استفاده‌های گسترده شامل تولید انرژی، زیست‌پالایی، سنتز نانومواد و مواد شیمیایی، الکتروفرمنتاسیون (electro-fermentation)، ذخیره انرژی و شیرین‌سازی دارند.

بازیابی پساب به هیدروژن مقیاس آزمایشگاهی طراحی شده به وسیله این تیم می‌تواند روزانه ۱۱٫۷ لیتر هیدروژن با نرخ‌هایی که برای کاربردهای صنعتی نیاز است، تولید کند.

 

منبع: زیست فن