✅ فاضلاب خارج‌ شده از ظرف‌شویی، حمام و ماشین لباس‌شویی ما می‌تواند به کمک باکتری‌ها به محصولات با ارزشی تبدیل شود.

این باکتری‌های منحصر به‌ فرد در سال ۱۹۹۰ کشف‌ شده‌اند. باکتری‌های Anammox که نام آن منعکس‌کننده عملکرد آن است؛ آمونیم را در شرایط بی‌هوازی به گاز نیتروژن تبدیل می‌کند. محققان و همچنین اپراتورهای کارخانه‌های تصفیه به این باکتری‌ها علاقه‌مندند زیرا که این باکتری‌ها پتانسیل ذخیره سرمایه عظیمی را دارند.

توانایی حذف آمونیوم به ‌صورت بی‌هوازی بسیار مهم است چرا که حدود پنجاه‌ درصد هزینه عملیات مراکز تصفیه فاضلاب، پمپاژ اکسیژن در آب است.

مقداری از این اکسیژن برای حذف آمونیوم با روش معمولی مورد نیاز است در حالی‌ که این باکتری‌ها می‌توانند بدون کاهش اکسیژن آب، آمونیوم را حذف کنند.

باکتری‌های anommax کار خود را در انزوا انجام نمی‌دهند. آن‌ها بخشی از یک جامعه هستند و از دیگر اعضای این جامعه باکتری‌های هتروتروف هستند. این باکتری‌ها کربن آلی موردنیاز برای رشد خود را از باکتری‌های anammoxe می‌گیرند و در عوض نیتروژن را به گونه مورد استفاده این باکتری‌ها درمی‌آورند.

یک کارخانه تصفیه فاضلاب معمولی آمونیوم را که برای ماهی‌ها سمی است به گاز نیتروژن و نیترات تبدیل می‌کند. گاز نیتروژن در اتمسفر رها می‌شود در حالی‌ که نیترات در آب‌های تصفیه ‌شده باقی می‌ماند. مقررات مربوط به مقدار نیترات موجود در آب، متنوع است، اما نیترات بیش‌ از حد سبب رشد جلبک در آب‌های طبیعی شده و باعث کاهش سطح اکسیژن موجودات آبزی می‌شود؛

بنابراین یک مزیت و فایده‌ دیگر باکتری anommax تبدیل مقدار زیادی از آمونیوم به گاز نیتروژن است.

باکتری anommax رشد بسیار آهسته دارند و زمان دو برابر شدن آن حدود هفت روز است. آن‌ها نیازمند نظارت بر چرخه اکسیژن و دما هستند که پیچیدگی عملیات را افزایش می‌دهد؛ اما بر طبق نظر محققان، ده سال بعد استفاده از باکتری های anammoxe در تصفیه آب خود تبدیل به یک روش سنتی می‌شود.

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : زیست فن