بزرگ ترین پروژه شیرین سازی آب دریا در ایران

فاز دوم آب شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس با حضور ویدیو کنفرانسی رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، پروژه آب شیرین ‌کن بندرعباس بزرگ‌ترین پروژه شیرین‌ سازی آب دریا در سطح کشور است که با استفاده از توان فنی و مهندسی داخلی و با تدبیر دولت امید و سیاست وزارت نیرو مبنی بر ایجاد منابع آبی پایدار در شهرهای ساحلی اجرا شده است.

فاز اول این پروژه با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در آذرماه سال ۹۷ وارد مدار تولید شد و تیرماه امسال نیز فاز دوم آن به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب و سرمایه‌ای بالغ بر ۴ هزار میلیارد ریال بهره برداری می‌شود.

با اجرای این پروژه و تامین آب شرب شهرهای بندرعباس و بندر خمیر از طریق تکنولوژی شیرین سازی آب دریا، از فشار وارده بر منابع آبی شهرستان میناب نیز کاسته خواهد شد.

این پروژه سبب اشتغالزایی مناسبی در بندرعباس شده و از سویی در طراحی و ساخت آن از ظرفیت داخلی استفاده سده و بیشترین تکیه بر توانمندی جوانانی متخصص داخلی بوده است به نحوی که ۷۰ درصد پروژه کاملا بومی و ۳۰ درصد وابسته به خارج بوده است.

آب شیرین کن دریایی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، سالیان سال است که مردم هرمزگان منتظر افتتاح آب شیرین کن برای شهر بندرعباس بودند و تاخیر در اجرای این پروژه چالش‌های جدی را برای مردم ایجاد کرده بود.

سرانجام بعد از چندین سال انتظار در سال ۹۶ فاز اول آب شیرین کن بزرگ بندرعباس با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به بهره‌برداری رسید و امروز نیز با حضور ویدئو کنفرانسی حجت‌الاسلام  حسن روحانی رئیس جمهور فاز دوم این آب شیرین کن با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب و افزایش ظرفیت آب شیرین کن به ۴۰ هزار متر مکعب به بهره‌برداری رسید.

آب شیرین کن دریا

طرح آب شیرین کن بندرعباس تا پایان امسال به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

فریدون همتی استاندار هرمزگان در افتتاح این پروژه از افتتاح فاز اول آب شیرین ‌کن دوم استان هرمزگان در مهر ماه با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز خبر داد که قرار است آب شرب استان‌های هرمزگان، یزد و کرمان را تامین کند.

رئیس جمهور نیز به مردم هرمزگان اطمینان داد: این تامین آب به صورت پایدار است و در صورت بروز مشکل از فازهای دیگر آب شیرین کن و سدها نیز کمک گرفته خواهد شد.