بلاتکلیفی کشاورزان شرق اصفهان برای کشت »» کشاورزان شرق اصفهان برای انجام کشت بهاره در بلاتکلیفی هستند و خواستار اعلام دقیق زمان و میزان رهاسازی آب زاینده رود شدند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – ندا سپاهی: کشاورزان شرق اصفهان که در سال زراعی جاری و از پاییز ۹۹ تاکنون کشت و کاری نداشتند، با توجه به وعده‌های مسئولان استان مبنی بر رهاسازی آب برای کشت بهاره، اعلام دقیق زمان و میزان رهاسازی آب را خواستار شدند.

سال زراعی کنونی در حالی آغاز شد که ذخیره سد مخزنی زاینده رود با ظرفیت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب در مهرماه سال گذشته به کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب و به خط قرمز شرب رسیده بود و شماری از کشاورزان شرق که به شرط عدم درخواست آب برای کشت پاییزه، کشت تابستانه انجام داده بودند به دلیل قطع آب در همان زمان دچار خسارت شدند.

از سوی دیگر برخلاف دو سال گذشته امسال دوباره خشکسالی گریبانگیر بسیاری از مناطق کشور به ویژه فلات مرکزی و استان اصفهان شده است.

برپایه آمار هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری میزان بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه زاینده رود، از ابتدای سال زراعی (مهر) تاکنون ۷۵۳ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۳۳ درصد کاهش یافته است و ذخیره سد زاینده رود که قطره چکانی افزایش می‌یابد تاکنون به ۲۷۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

رهاسازی آب، بسته به میزان بارش‌ها است

با توجه به وضعیت بغرنج سد زاینده‌رود، امسال برنامه‌ای برای منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده رود ابلاغ نشده است، با این حال حسن ساسانی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیشتر به خبرنگار مهر گفته بود که هرگونه تصمیم‌گیری برای رهاسازی آب به میزان بارش‌ها بستگی دارد.

اما حجت‌الله غلامی معاون امور عمرانی استانداری اصفهان اسفندماه گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که آب زاینده رود در سال جدید فقط در یک مرحله برای کشت بهاره و در اردیبهشت رهاسازی می‌شود.

وی درباره تصمیم کارگروه سازگاری با کم آبی که با حضور مسئولان و نماینده کشاورزان برگزار شد، گفت: پیش بینی و برآورد ذخیره آب هزار و پنجاه میلیون متر مکعب است و با توجه به این میزان با هماهنگی با نمایندگان کشاورزان قرار شد آب فقط برای یک کشت رها شود.

معاون امور عمرانی استاندار اصفهان اظهار داشت: در این جلسه نسبت به رهاسازی آب در دو مرحله پاییز و تابستان تصمیم گیری و مقرر شد در یک بازه زمانی مشخص برای کشت بهاره رهاسازی آب صورت گیرد. براساس تصمیمات اخذ شده کشت پاییزه در اصفهان نخواهیم داشت و بعد از عید نوروز رهاسازی آب با توجه به زمان بندی جهاد کشاورزی و هماهنگی کشاورزان و میزان حقابه کشاورزان صورت خواهد گرفت.

کشاورزان شرق همچنان سرگردانند

با وجود این کشاورزان شرق اصفهان همچنان سردرگم از اظهارات مسئولان، برای معیشتشان بلاتکلیف هستند.

سید مرتضی یکی از این کشاورزان که ساکن روستای براآن شمالی است به خبرنگار مهر می‌گوید: مسئولان استان اعلام کردند اردیبهشت ماه آب توزیع می‌شود اما زمان دقیق رهاسازی، مدت آن و حجم آب تحویلی را تعیین نکردند.

وی می‌افزاید: برای انجام کشت باید زمین آماده شود، بذر مناسب و کود تهیه کنیم اما کسی پاسخگوی ما نیست و بلاتکلیف مانده‌ایم و با این شرایط اقتصادی هیچ درآمدی نداریم.

حتی یک جلسه برای تعیین تکلیف وضعیت کشاورزی برگزار نشده است

همچنین نماینده کشاورزان شرق اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: با وجود اینکه به ما وعده رهاسازی آب برای کشت بهاره داده‌اند اما هنوز کشاورزان نمی‌دانند چقدر آب در چه مدت تخصیص خواهد یافت تا برای کاشت محصول برنامه ریزی کنند که چه بکارند!

محمود کریمی با بیان اینکه مسئولان به فکر معیشت کشاورزان نیستند، می‌افزاید: حتی جلسه‌ای برای تعیین تکلیف کشاورزان برگزار نمی‌کنند که بدانیم چند روز آب تحویل خواهیم گرفت؛ صنایع فولادی و یزد آب می‌گیرند اما به کشاورز گفته می‌شود هر وقت آب در پشت سد جمع شد، برای کشت رهاسازی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: سال آبی گذشته ۸۸۰ میلیون مترمکعب آب را هرز گذاشتند که اگر مانده بود سه سال کشت داشتیم بدون اینکه باران ببارد این درحالی است که به تازگی پساب فاضلاب اصفهان را هم برای مصارف صنایع و نیروگاه در نظر گرفتند.‌

نماینده کشاورزان شرق اصفهان می‌گوید: در جلسه کمیته سازگاری با کم آبی به ما اعلام کردند که بوی فاضلاب برای محیط زیست آلودگی ایجاد می‌کند و نیروگاه به میزانی که از پساب فاضلاب استفاده کند مصارف خود از زاینده رود را کم خواهد کرد.

وی می‌افزاید: این در حالی است که شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برای تصفیه فاضلاب و تحویل پساب منطقه به کشاورزان بودجه داشته و قرار بود این پساب به کشاورز تحویل شود. در چنین شرایطی که زاینده رود فصلی شده است حتی پساب فاضلاب که حدود هشت مترمکعب برثانیه بود از کشاورزان دریغ می‌کنند.

معیشت و امنیت کشاورزان در خطر است

کریمی خاطرنشان می‌کند: از پاییز کشت و کاری و درآمدی نداشتیم و معیشت و امنیت ما در خطر است این در حالی است که هنوز تکلیفی برای کشت بهاره نداریم و کسی پاسخگو نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۱۳۹۶ در کارگروه سازگاری یا کم آبی مقرر شده بود که صنایع پرآب بر استان که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنند وجهی بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان را به صندوق حمایت از کشاورزان واریز کنند.

در چنین شرایطی که کشاورزان اصفهان کشت و کاری نداشتند، معیشت آنها در خطر بوده و خشکسالی گریبانگیر استان شده است به نظر می‌رسد مسئولان استان برای پرداخت بخشی از مطالبات و خسارت نکاشت کشاورزان چاره‌اندیشی کنند.

منبع: خبرگزاری مهر