اصفهان-معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان گفت:
واحدهای تصفیه‌خانه فاضلاب نیروگاه اسلام‌آباد هوازی است و انتشار بوی آزار دهنده مرکز تصفیه‌ فاضلاب اصفهان ناشی ازگازهای آلاینده با سیستم تصفیه بو به حداقل می‌رسد.

حمیرا صفی قلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره ارزیابی زیست محیطی مرکز تصفیه‌ فاضلاب اصفهان، اظهار داشت:
این تصفیه خانه براساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا و رعایت استانداردهای زیست محیطی با همت مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان و نیروگاه برق اصفهان در محل نیروگاه اسلام آباد طراحی و احداث شده است و فاضلاب تولیدی منطقه دُرچه که می‌تواند منشأ آلودگی باشد در این سایت جمع آوری و تصفیه می‌شود.

وی افزود: در راستای کاهش تبعات زیست‌محیطی، طراحی شبکه جمع‌آوری و خط انتقال فاضلاب حداقل در عمق هشت متری زمین و به صورت روش ترکیبی ترانشه و تونل و با استفاده از لوله‌های GRP توسط شرکت آبفا و نیروگاه انجام شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان با بیان اینکه تمام واحدهای این تصفیه خانه به صورت کامل هوازی بوده و تولید و انتشار بوهای آزاردهنده به کمترین میزان کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد:

برای حفظ شرایط زیست محیطی و بهداشتی، گازهای آلاینده در تصفیه خانه جمع آوری و با سیستم تصفیه بو پالایش می‌شود.

صفی قلی با اشاره به اینکه ۲ واحد کلرزنی و ازن زنی برای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب خروجی به صورت توأمان استفاده می‌شود، ابراز داشت:

برای اطمینان پذیری هرچه بیشتر در فرآیند تصفیه خانه از واحدهای جانبی و کمکی مانند واحدهای فیلتراسیون و تصفیه شیمیایی استفاده خواهد شد و برغم هزینه‌های بالای واحدهای جانبی، برای اطمینان از حفظ شرایط زیست محیطی به صورت ویژه از این واحدها درطرح تصفیه‌خانه استفاده شده است.

وی ادامه داد: فرآیند این تصفیه خانه دارای کمترین میزان لجن تولیدی بوده و کیفیت لجن تولیدی برابر استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی است؛
همچنین برای فرآوری لجن و آبگیری آن نیز تجهیزات با ظرفیت بالاتر پیش‌بینی شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: همه واحدهای فرآیندی برای کنترل هرچه دقیق‌تر و جلوگیری از کاهش عملکرد تصفیه‌خانه توسط یک سیستم کنترل مرکزی و در قالب اتوماسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صفی‌قلی افزود: مواد جمع‌آوری شده در تصفیه‌خانه نیز برای جلوگیری از هرگونه مخاطرات زیست محیطی روزانه آبگیری شده و با تأیید ارگان‌های مرتبط به محل‌های دفن بهداشتی منتقل و دفن می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب به عنوان یک رکن اساسی در پیشبرد اهداف حفظ محیط زیست و بهداشت عمومی مطرح است، اظهار داشت:
در برنامه ریزی‌های کلان کشوری و محیط زیستی، سازمان‌های مرتبط موظف به ایجاد این تأسیسات برای تصفیه پساب‌ های شهری و صنعتی از هر نوع آلودگی هستند و حتی در گام مؤثرتر و در راستای حفظ منابع آبی و رفع تنش‌های آن استفاده از آب تصفیه شده در مصارف مختلف مدنظر قرار گرفته است.

روزهای اخیر برخی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی نسبت به احداث مرکز تصفیه‌ فاضلاب اصفهان نیروگاه اسلام آباد در سمت جهت باد اصفهان (غرب به شرق) و احتمال ایجاد بوی نامطبوع در منطقه به ویژه شهر اصفهان ابراز نگرانی کرده بودند.

تصفیه خانه نیروگاه حرارتی اسلام آباد اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر یک هزار میلیارد ریال برای استحصال آب صنعتی و ظرفیت ۱۵۰ لیتر بر ثانیه و سالیانه پنج میلیون متر مکعب احداث شده است که در چند مرحله فاضلاب خام را به آب صنعتی قابل استفاده در تولید برق تبدیل می‌کند.

احداث خط انتقال فاضلاب به نیروگاه توسط شرکت آب و فاضلاب در دست انجام است و هزینه توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب خام شهرستان درچه و انتقال آن به تصفیه خانه توسط نیروگاه پرداخت شده است.

به گفته سعید محسنی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق اصفهان این مرکز تصفیه‌ فاضلاب تا پیش از تابستان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد که به صرفه‌جویی نزدیک به پنج میلیون مترمکعب آب از زاینده‌رود کمک خواهد کرد.

نیروگاه حرارتی اسلام‌آباد-درچه معروف به نیروگاه اصفهان در حاشیه زاینده‌رود در غربی‌ترین نقطه شهر در دامنه کوه دنبه و در فاصله دو کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن در زمینی به مساحت ۷۴ هکتار در سال ۱۳۴۸ تأسیس شده است. این نیروگاه دارای پنج واحد بخار است.

منبع: خبرگزاری مهر