امروزه مردم سراسر دنیا با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو هستند؛ یکی از این چالش‌ها مقدار زباله‌ تولید‌ شده می‌باشد. شورای شهر اگنگا برای حل این مشکل شرکت مهندسی زیستی ترنسفرم را به آنجا دعوت کرده است تا مشکل زباله در شهر را برایشان حل کند.

تبدیل زباله به کود زیستی» زباله‌ها در کارخانه‌های آن‌ها به کود زیستی تبدیل شده و کود به‌دست آمده برای تسریع روند تولید محصول، به کشاورزان داده می‌شود.

شهردار کمبود بودجه برای رفع کثیفی را علت اصلی مشکل موجود می‌داند،

او به این نکته اشاره می‌کند که تنها کامیون جمع‌آوری زباله این شهر قادر به جمع کردن تمام زباله‌های تولید شده نیست!

تولید زباله‌ جامد اگنگا روزانه به طور متوسط بین ۹ الی ۱۲ تن می‌باشد و تخمین زده می‌شود زمانی که مرز‌های شهر بزرگتر شوند، این تولید روزانه به ۴۵ الی ۶۰ تن برسد.

دو محقق از دانمارک به رهبری پروفسور Jorgen Logstrup و Henrik Christiansen به اگنگا فرستاده شدند تا مشخص کنند که زباله‌های جدید چقدر برای این فناوری ارزشمندند.

آن‌ها می‌گویند که پروژه هیچ هزینه‌ای برای شورای شهر نخواهد داشت. در مقابل نیز برای تشکر، اگنگا محلی را برای ساختن این ایستگاه تصفیه پساب در نظر گرفته‌ است.

با توجه به گفته‌ مدیر شرکت ترنسفرم، آن‌ها قصد دارند ۱٫۲ میلیون دلار را به عنوان سرمایه اولیه به اگنگا تزریق کنند. هم‌چنین انتظار می‌رود که پروژه‌ مدیریت زباله تا ۲۰ سال آینده ادامه داشته‌ باشد.

مهندس James Mawa، کارشناس مهندسی زیستی می‌گوید: “زباله آلی می‌تواند از طریق کمپوست کردن که یک فرایند بیولوژیکی است به کود زیستی تبدیل شود و لازم به ذکر است که این برنامه‌ احتمال نیاز به آفت‌کشی را نیز کاهش می‌دهد.

راه دیگر -کمپوست گرمایی- است که در آن زباله‌ آلی با لجن مخلوط و در یک راکتور زیستی تنها، کمپوست می‌شود. با نسبت کنونی لجن و زباله، دما در طی ۴۸ ساعت تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.”

در این حالت تحت یک فرایند دقیق مواد آلی تخریب شده و ترکیبات آب، کربن دی‌اکسید و نیتروس آزاد می‌شوند.

هم‌چنین باید توجه داشت که تمام گازهای خروجی در یک فیلتر زیستی خالص شده‌اند. بعد از تقریباً پنج الی هفت روز محصول نهایی آماده است تا به عنوان کود زیستی مورد استفاده قرارگیرد.

 

منبع: زیست فن