امروزه چیزی در حدود ٪۴۷ از ماهیان و سایر موجودات آبی که در سطح جهان به مصرف انسان می‌رسد، از طریق صنایع پرورش ماهی و میگو و … فراهم می‌شود. تمامی فعالیت‌های آبزیان پرورشی نظیر تنفس، غذا خوردن، رشد، تولیدمثل و … در آب صورت می‌گیرد و بنابراین کیفیت آب مهم‌ترین عاملی است که بر سلامت و عملکرد ماهیان در صنایع شیلاتی و پرورش ماهی اثرگذار است. آگاهی و استفاده از سیستم‌های تصفیه آب برای کنترل خواص فیزیکی و شیمیایی آن در صنایع شیلاتی و پرورش ماهی می‌تواند موجب افزایش تولید، بهبود کیفیت ماهیان، حفظ محیط‌زیست و … شود.

تصفیه آب برای پرورش ماهی

آب مطلوب و مناسب برای پرورش ماهی ،آب زنده یا آب قابل زیست می باشد ، زیرا دارای موجودات زنده بوده و تولیدات طبیعی آن صرف تغذیه ماهی می گردد.
ولی آبی که از چاه عمیق برداشت می گرددآب زنده نیست و صرفا” املاح معدنی دارد .
عواملی مانند دما، جرم مخصوص ، شفافیت آب ، رنگ و حرکت آب در استخر و همچنین گازهای محلول در آب مانند اکسیژن، ازت ، گاز کربنیک، گاز متان ، گاز هیدروژن سولفوره ، گاز آمونیاک و املاح محلول ، همگی در زندگ ماهی تاثیر گذار خواهند بود.

سیستم های بازچرخانی و استفاده مجدد از آب استخرهای پرورش ماهی

در تصفیه آب  پرورش ماهی ، برای حذف فضولات و سم موجود در آب، از میکروفیلترها و بیوفیلترها استفاده میشود.
بهترین نوع تصفیه آب پرورش ماهی، تصفیه آب مدار بسته پرورش ماهی است.
چنانچه قصد احداث استخر پرورش ماهی دارید، بنا به آنالیز آب ورودی تان، نوع ماهی که قصد پرورش آنرا دارید،
جهت افزایش بهره وری، با هزینه معقول و مناسب، باید از تصفیه آب پرورش ماهی استفاده کنید.

نکاتی که در تصفیه آب در پرورش ماهی اهمیت بسزایی دارند:

  •  تنظیم و افزایش میزان اکسیژن در آب
  • حذف فضولات و مواد سمی آب
  • حذف میکروارگانیسم ها و جلبک ها
  • کاهش مصرف آب

آب دارای اکسیژن است و ماهی ها نیز از اکسیژن آب جهت رشد و سلامت خود استفاده میکنند ؛ اما اکسیژن آب بینهایت نیست و با مصرف ماهیان تمام میشود .

هر چقدر هم تعداد ماهیان در یک استخر بیشتر باشد ، اکسیژن ، زودتر تمام میشود .با استفاده از تصفیه آب پرورش ماهی ، میزان اکسیژن آب تنظیم شده و باعث امکان رشد تعداد بیشتری از ماهی ها در یک استخر میگردد.

یکی از موادی که در تصفیه آب  پرورش ماهی مورد استفاده قرار میگیرد ازن است . ازن که همان اکسیژن فعال است ، کاربرد بسیار زیادی در این نوع تصفیه آب صنعتی دارد .  ازن هم به عنوان سیستم گند زدایی و هم بعنوان تولید اکسیژن استفاده میشود.

 ازن توان بسیار زیادی در نابودی میکروارگانیسم ها دارد. این ماده که در تصفیه آب پرورش ماهی مورد استفاده قرار میگیرد ،به محض ارتباط با دیواره ی میکروبها، انگلها، ویروسها و جلبکها ، آنها را از بین می برد. (البته ازن در تصفیه آب استخر نیز مورد استفاده قرار میگیرد)

استفاده از اکسیژن فعال درتصفیه آب پرورش ماهی ، باعث میشود تا در دیواره و کف استخر پرورش ماهی ، جلبکها و خزه ها نتوانند رشد کنند ؛ در نتیجه نیاز به نظافت های پی در پی استخرها بسیار کاهش میابد .

 ازن داخل آب به سرعت به اکسیژن تبدیل شده و میزان آنرا در آب افزایش میدهد. معمولا اگر نیاز به اکسیژن بیشتر باشد از دستگاه اکسیژن ساز در تصفیه آب پرورش ماهی استفاده میشود .
در تصفیه آب پرورش ماهی ، برای حذف فضولات و سم موجود در آب ، از میکروفیلترها و بیوفیلترها استفاده میشود .
بهترین نوعتصفیه آب پرورش ماهی ،تصفیه آب مدار بسته پرورش ماهی است .

 

»»» مشاهده مقالات دیگر

 

منبع : مقالات تخصصی شرکت فن آوری آب ثمین