یک شرکت دانش بنیان موفق به ارائه روشی شد که به وسیله آن شیرابه با سرعت تصفیه و آب حاصل از آن برای کشاورزی قابل استفاده می شود.

عباس حسن نتاج جلودار مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان به خبرنگار مهر گفت: ما توانستیم در این شرکت روش جدید و پیشرفته‌ای را برای تصفیه شیرابه ابداع کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرایند تصفیه شیرابه به روش‌های سنتی اجرا می‌شوند، گفت: هزینه اجراء و بهره برداری بالا، مدت زمان طولانی اجرای پروژه، نیاز به تجهیزات خارجی، بهره برداری دشوار، ناپایداری در استاندارد خروجی پساب، معضل ایجاد لجن حاصل از تصفیه از معایب تصفیه شیرابه به روش سنتی به شمار می‌رود.

حسن نتاج جلودار اضافه کرد: از این رو روشی را طراحی کردیم که شیرابه را طی مدت زمان کوتاه تصفیه کرده و آب خروجی را طبق استاندارد قابل کاربرد برای کشاورزی یا ورود به رودخانه‌ها کرده و لجن حاصل از آن را به کود غنی شده تبدیل می‌کند.

مدیر این شرکت دانش بنیان با اشاره به مزایای این طرح گفت: در این روش تصفیه فیزیکی- شیمیائی انجام می‌گیرد و محدودیت دبی وجود ندارد. همچنین از تجهیزات ایرانی در سیستم تصفیه بهره بردیم.

به گفته حسن نتاج، در این روش اختراعی، تصفیه لجن‌های شیمیائی و خطرناک نیز انجام می‌گیرد و زمان اجراء، نصب و راه اندازی سیستم کمتر از دو ماه است. از سوی دیگر هر میزان شیرابه را طی دو ساعت تصفیه می‌کند.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، این اولین تصفیه شیرابه با این روش جدید است که مشابه داخلی ندارد و همه استانداردهای لازم را دریافت کرده است. آب خروجی این سیستم نیز قابل تایید برای ورود به رودخانه‌ها ست.

به گفته مدیر شرکت، همچنین این آب می‌تواند مورد استفاده در کشاورزی قرار بگیرد و به دلیل اینکه موضوع آب در کشاورزی نیز بحرانی است این روش می‌تواند کمک کننده باشد.

وی با تاکید بر اینکه توانستیم این طرح را به صورت پایلوت صنعتی در قائمشهر اجرایی کنیم، گفت: اکثر استان‌های شمالی به دلیل تولید زباله زیاد و بارش های باران نیاز به این نوع تصفیه شیرابه دارند؛ همچنین با توجه به اینکه وضعیت زباله و دفن آنها در این استان‌ها بحرانی است اجرای این فرایند می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

وی با تاکید بر اینکه البته این فرایند در استان‌های کویری هم قابل استفاده است، گفت: این پروژه می‌تواند در ۳۵۰ مرکز دفع زباله کشور اجرا شود و امکان پیاده سازی این پروژه در کشورهای همسایه نیز وجود دارد.

حسن نتاج افزود: این پروژه در مقیاس صنعتی اجرا شده و قرار است در شاهرود، سمنان و مشهد نیز اجرا شود.

به گزارش مهر، این طرح در یکی از رویدادهای فناورانه صندوق نوآوری و شکوفایی در حضور سرمایه گذاران ارائه شد.