تصفیه فاضلاب در صنایع لبنی

تصفیه فاضلاب در صنایع لبنی یکی از اصلی ترین ارکان این صنعت بوده لذا در این مطلب بطور کامل به آن خواهیم پرداخت.

فاضلاب ناشی از تمیز کردن دستگاه ها 

عمده فاضلاب لبنی ،حاصل از تمیز نمودن تجهیزات و دستگاه هایی که در فرایند تولید شیر است بوجود می آیند.
در مرحله دوم تولید فاصلاب در صنعت لنیات نشت شیر ،عملیات CIP، خطاهای انسانی ،آب پنیر و…می باشد.

در نتیجه به ضرورت استفاده از تصفیه فاضلاب درصنایع لبنی می پردازیم.

فاضلاب های بهداشتی

فاضلاب های بهداشتی معمولا به طور مستقیم به مسیرهای فاضلاب منتقل می شوند. در فاضلاب های صنایع لبنی انواع مختلفی از اسیدهای متفاوت،دترجنت ها،و مواد استریل شده یافت می شود.

معمولا عملیات CIP دستگاه ها  نقش مهمی بر غلظت اکسیژن بیولوژیکی و شیمیایی را دارد.به طور میانگین حدود ۱۰ درصد غلظت BOD در دستگاه های تصفیه فاضلاب، فسفر ناشی از اسید فسفریک و دترجنت ها می باشد.

با توجه به حجم زیاد آب مصرفی جهت نظافت دستگاه های تولید لبنیات و همچنین نگرانی های محیطی و زیست محیطی ضرورت لازم بر استفاده از دستگاه های تصفیه آب گردیده است.

لازم به ذکر است طبق اطلاعات منتشر شده درباره ترکیبات شیمیایی ناشی از فاضلاب صنایع لبنی BOD موجود در شیر حدود ۲۵۰ برابر بیشتر از فاضلاب شهری می باشد.

بنابراین وارد شدن حجم عظیمی از فاضلاب صنایع شیر به فاضلاب شهری بدون تصفیه آن کاری غیر معمول به شمار می آید.

روش های تصفیه فاضلاب در صنایع لبنی

ا-جداسازی فیزیکی
۲- کنترل کردن PH
۳-گرفتن روغن و چربی های محلول در آب
۴-سیستم شناور کردن هوا در محلول
۵-عبور از تانک های پیش تصفیه
۶-تصفیه به روش بیولوژیکی
۷-روش های بیولوژیکی هوازی و غیر هوازی
۸-استفاده از فن آوری های الکترو شیمیایی

روش جدا سازی فیزیکی در تصفیه فاضلاب در صنایع لبنی 

در این روش مهمترین هدف، جداسازی ذرات کوچک و بزرگی است که باعث آسیب رساندن به پمپ ها می باشند.

گرفتن روغن و چربی های محلول در آب

وجود روغن ،چربی و گریس ها در فاضلاب لبنی باعث بروز مشکلاتی در سامانه های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب واحدهای تولیدی و همچنین فاضلاب شهری می گردد.بنابراین لازم است این قبیل آلودگی ها قبل از تصفیه کامل حذف یا حداقل کاهش یابند.

تانک های پیش تصفیه

با عبور دادن فاضلاب تولیدی از تانک های پیش تصفیه مقادیر زیادی از PH و چربی ها با گیر کردن درون سلول های داخلی تانک از بین می روند‌.کارکرد آسان از مزایای این تانک ها می باشد و بعنوان معایب می توان به قیمت بالا و محدودیت در حذف PH اشاره نمود.

سیستم شناور کردن هوا در محلول

حذف روغن،چربی،گریس ها با شناور کردن هوای محلول شامل هوای فاضلاب های بازیافت شده در فشاری بین ۴۰۰ ال ۶۰۰ کیلو پاسکال در اتاق های فشار و رها سازی آن در تانک هایی که حاوی پس آب فاضلاب تصفیه نشده است می باشد.هوا تحت فشار اتمسفر در تانک ها تبدیل به حباب هدی ریزی از هوا می شوند.در نتیحه جامدات سنگین ته نشین می شوند و حباب های هوا به ذرات روغن و مواد باقی مانده دیگر معلق در پساب متصل می شوند.لجن های به دست آمده حذف می گردند.این مواد باید بدون مختلط شدن با دیگر لجن های تصفیه شده توسط روش های دیگر مانند شیمایی و …دفع کردند.

تصفیه به روش بیولوژیکی

یکی از بهترین روش ها جهت تصفیه فاضلاب در صنایع لبنی روش بیولوژیکی می باشد.روش های بیولوژیکی امکان جذب ترکیبات خاص و مواد آلی و همچنین جذب فلزات سنگین در آب را دارد.این فرایندها نسبتا ساده و دارای پتانسیل بالا در جهت ترکیب با انواع روش های بیولوژیکی در خصوص حذف آلاینده ها را دارند.

روش های هوازی و غیر هوازی

در روش هوازی بسته به میزان رشد میکرو ارگانیزم ها در محیطی مملو از اکسیژن مواد آلی را اکسید کرده و تبدیل به دی اکسید کربن ،مواد سلولی و آب می نمایند. ولی در روش بی هوازی فرایند تصفیه توسط دسته ای از میکروب ها در محیطی فاقد اکسیژن انجام می گردد.

استفاده از فن آوری های الکترو شیمیایی

یکی از متنوع ترین روش های تصفیه فاضلاب درصنایع لبنی، تصفیه فاضلاب با استفاده از فن آوری الکترو شیمیایی می باشد
روش الکترو شیمیایی شامل دو بخش می شود:

۱- الکتروکواگولاسیون
۲- الکتروفلوتاسیون

عوامل ناپایداری که باعث خنثی لازم در خصوص آلاینده ها می شود توسط الکتروکواگولاسیون تامین می گردد و الکتروفلوتاسیون نیز نقش تخریب آلاینده هایی مانند چربی ها که با حباب های گاز در سطح الکترود تشکیل شده اند را دارد.

از این روش در صنایع مختلفی نظیر تولید چیپس،رستوران ها،مخمر و خمیر ترش،صنایع پرداخت فلزی،صنایع نساجی و همچنین تصفیه فاضلاب های مواد رادیو اکتیو اشاره نمود.

مزایای روش استفاده از فن آوری های الکترو شیمیایی در تصفیه فاضلاب لبنی

۱- تولید پساب با حداقل( TDS)
۲- سهولت در آب گیری از لجن ته نشین شده
۳- دستگاه های ساده و تعمیر و نگهداری آسان
۴- ایجاد پساب با حداقل بو و بی رنگ و شفاف
۵- فضای کمتر جهتنصب تجهیزات
۶- نصب و راه اندازی در حداقل زمان
۷- عدم نیاز به افراد متخصص جهت راهبری سیستم

آب ثمین

آب ثمین یکی از با تجربه ترین طراحان و سازندگان تاسیسات تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن در ایران می باشد که همواره با ارائه بهترین پیشنهادات و ساخت مدرن ترین دستگاه های تصفیه آب صنعتی رضایت مشتریان را جلب و سابقه ی درخشانی برای خود ساخته است.