کنسروسازی یکی از مهمترین روش های متداول فراوری ماهی و سایر آبزیان است که سلامت و استفاده آسان و طولانی مدت آن در نتیجه تاثیرات ناشی از حرارت و سایر مراحل تولید تضمین می گردد.

کارخانه های تولید کنسرو ماهی به طور متوسط ۲۰ مترمکعب در روز فاضلاب تولید می کنند.

این فاضلاب که از مراحل شستشوی مواد اولیه، فرآیند پخت، شستشوی دستگاه ها و .. ایجاد می شود، دارای بار ارگانیک زیادی است. فاضلاب این صنایع حاوی خون، روغن، پوست، نمک و بافت های ماهی است. بار آلودگی پساب صنعت کنسروماهی به شدت وابسته به نوع ماهی در حال فرآوری است.

صنعت تولید تن ماهی روزانه مقدار بسیاری فاضلاب تولید می کند . این فاضلاب که از مراحل شستشوی مواد اولیه ، فرآیند پخت ، شتشوی دستگاه ها و … ایجاد می شود ، دارای بار ارگانیک زیادی است .

تصفیه فاضلاب این صنعت به دلیل وجود بار آلی زیاد ، نمک و همچنین روغن ها مشکل است و روش های بیولوژیکی معمول قادر به تصفیه کامل این فاضلاب نمی باشند . به همین دلیل لزوم استفاده از روش های فیزیکی و شیمیایی به عنوان پس تصفیه برای ارتقای کیفیت این پساب مطرح می شود .

فاضلاب کارخانجات صنعتی از جمله کارخانه‌های ساخت کنسرو ماهی حاوی غلظت بالایی از ترکیبات آلی پیچیده و آلاینده‌های خاص می‌باشد که سبب می‌شود در طرح‌های مدیریت و پایش زیست‌محیطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار گردند.

سیستم‌های بی‌هوازی با نرخ بالا (High Rate) نظیر فیلتر بی‌هوازی وUASB (Upflow Anaerobic Sludge Blunket) به دلیل برخوداری از قابلیت پذیرش و حذف غلظت بالای مواد آلی، همواره از گزینه‌های اصلی بکارگیری در بحث تصفیه فاضلاب صنایع غذایی بوده‌اند.

استفاده از فرایند UASB در تصفیه فاضلاب‌های صنایع غذایی بسیاری از هزینه‌های مراحل پیش‌تصفیه نظیر خنثی‌سازی را کاهش می‌دهد و علاوه بر این موجب کاهش هزینه‌های فرایند هوازی نهایی می‌شود.
همچنین راکتورهای UASB در برابر غلظت‌های بالای مواد سمی و حتی مواد آلی فرار موجود در فاضلاب نسبت به دیگر سیستم‌های تصفیه مقاومتر می‌باشند.

هدف از تصفیه فاضلاب در صنعت کنسرو ماهی

هدف اول از تصفیه فاضلاب کارخانه کنسرو ماهی استفاده از لجن فعال برا کاهش PH آب و رساندن آن به عدد ۷٫۵ است.

هدف دوم از تصفیه فاضلاب کارخانه کنسرو ماهی : تصفیه فیزیکی مواد موجود در فاضلاب می باشد.

اهمیت تصفیه فاضلاب در صنعت کنسرو ماهی

مشکلات زیست محیطی فراوانی که از ورود حجم بالای مواد آلی موجود در فاضلاب کارخانه های کنسرو ماهی ایجاد میشود. و گلایه کشاورزان و پرورش دهندگان ماهی از آسیب های مالی ناشی از این فاضلاب ها موجب میشود که تصفیه اصولی فاضلاب های کارخانه های کنسرو ماهی یک واجب عقلی باشد و امروزه تمام کارخانه داران ما در همه صنایع به اهیمت نگهداشت محیط زیست پی برده اند.

توضیحات فنی نحوه کار سیستم های تصفیه فاضلاب کارخانه های کنسرو ماهی در این صفحه نمیگنجد ولی کارشناسان ما با اشتیاق منتظر پاسخ به سوالات مختلف شما در مورد فیلتر های لجن بی هوازی UASB و سایر سوالات می باشند.

شاخص های فیزیکی و شیمیایی

معیار pH به عنوان یک فاکتور مهم قلمداد می شود. زیرا این پارامتر آلودگی فاضلاب را نشان داده و یا نیاز به تنظیم pHبرای فرایندهای بیولوژکی را نمایـان می سازد. pH فاضـلاب خروجـی از کارخانجات تولید محصولات غذایی دریایی معمولاً نزدیک به خنثی است.

برای مثال نتایج تحقیقات نشان داده که متوسط pH فاضلاب خروجی صنایع فراوری نوعی خرچنگ ۷٫۶۳با انحراف معیار ۰٫۵۴است و یا pHفاضـلاب کارخاـه فراوری نوعی ماهی حدود ۶٫۸۹با انحراف معیار ۰٫۶۹است. مقدار pHمعمولاً به میزان تجزیه مواد پروتئینی و میزان آزاد شدن آمونیاک بستگی دارد.

مواد آلی

 مواد آلی مهم ترین نوع پسماند موجود در فاضلاب فراوری محصولات دریایی است و شامل خون، ضایعات و احشاء داخلی، بالهها، پوست و ریزه های گوشت است. این پسماندها به طور قابل تـوجهی غلظـت جامـدات معلق را در فاضلاب افزایش میدهند. اما عمده جامدات را میتوان از جریان فاضلاب جدا کرده و از آن بـرای تولید خوراک دام استفاده نمود.

فاضلاب حاصل از تولید محصولات غذاهای دریایی را میتوان به دو دسته عمده: فاضلاب با حجم زیاد و بار آلی کم و فاضلاب با حجم کم و بار آلی بالا تقسیم نمود.

فاضلاب با حجم زیاد و بار آلی کم شامل آب به کار رفته برای تخلیه، انتقال، حمل و نقل و نگهداری ماهی۸۳۶ لیتر و آب ناشی از شستشوی ماهی است. مقدار جامدات معلق در فاضلاب محصولات دریایی و کنسرو ماهی ۵۰۰۰ میلی گرم در لیتر است .

جامدات شامل خون، ریزههای گوشت، روغن و چربی است.. این خصوصیات به طور گسترده در کارخانجات مختلف متفاوت است .

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : مقالات تخصصی شرکت فن آوری آب ثمین