اهمیت تصفیه پساب نفت

این اهمیت تصفیه پساب صنعت نفت از یک لحاظ به دلیل وجود انواع آلودگی های شیمیایی و صنعتی در این فاضلاب ها می باشد که به شدت آلوده کننده محیط زیست است. از طرف دیگر استفاده مجدد از پساب تصفیه شده امروزه مورد نظر اقلب صنایع پتروشیمی می باشد.

مراحل تولید محصولات نفتی شامل موارد زیر می باشد:

۱٫ استخراج نفت خام از زمین
۲٫ انتقال نفت خام به پالایشگاه
۳٫ پالایش آن با کمک تعدادی از عملیات واحد و فرآیندی
۴٫ توزیع محصولات نهایی به نقاط مصرف

هریک از این عملیات که در بالا به آن اشاره شد می تواند سبب آلودگی شوند. به عنوان مثال عملیات حفاری در مرحله ی استخراج، سبب تولید لجن ناشی از دوغاب، هدررفت نفت و میدان های نفتی آب شور می شوند.

نشت ناگهانی و نقض تجهیزات در مرحله انتقال نفت خام، و همچنین عملیاتی نظیر خلا و تحت فشار، کراکینگ حرارتی و شیمیایی، اصلاح، پلیمریزاسیون و آلکیلاسیون در مرحله پالایش ( که نیازمند آب برای خنک سازی غیرمستقیم، شست و شوی روغن دان و تراکم بخار در عملیات واحد و… هستند) نیز از جمله مواردی اند که سبب تولید آلودگی می شوند.

توزیع و ذخیره ی محصولات نفتی در صورت نشت ناگهانی ، عدم کنترل و ورود به منابع آبی می تواند منجر به آلودگی گردد.

روش های تصفیه پساب صنعت نفت

از اصلی ترین روش های پساب فاضلاب صنعت نفت و گاز می توان این موارد را نام برد:

  • روش های چربی گیری از جمله API، CPI و DAF
  • روش های فیزیکی شیمیایی
  • روش های تصفیه بیولوژیکی هوازی مانند EAAS، IFAS، MBR
  • روش های بیوراکتور غشایی MBBR
  • روش های بیولوژیکی بیهوازی مانند UABR، UASB و روشهای زیاد دیگری که مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به فرایند لحاظ شده یک ترکیب از روش های تصفیه به کار برده می شود.

یک روش متداول تصفیه پساب ممکن است شامل خنثی سازی، انعقاد/ لخته‌ سازی، شناورسازی /ته‌نشینی /فیلتراسیون، زلال سازی و تجزیه بیولوژیکی (مانند فیلتر چکنده، تصفیه بی هوازی، لاگون های هوادهی، تماس دهنده بیولوژیکی چرخان و لجن فعال). استفاده از یک مرحله نهایی برای زلال سازی با استفاده از فیلتراسیون، ازن زنی، کربن فعال یا تصفیه شیمیایی نیز ممکن است نیاز باشد.

با توجه به تغییرات گسترده ی قوانین زیست محیطی و سختگیرانه تر شدن آن‌ها، درک و مهیا نمودن الزامات مورد نیاز برای صاحبان این صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه با توجه به وضع همین قوانین سختگیرانه، صاحبان صنایع مختلف به خصوص صنایع پتروشیمیایی، آگاهی بیشتری نسبت به نوع فاضلاب تولیدی، نحوه ی دفع و تخلیه آن و روش های مناسب برای تصفیه و دستیابی به استانداردهای تعیین شده، کسب نموده اند.

 

مشاهده همه مقالات شرکت فن آوری آب ثمین

 

منبع : مقالات تخصصی شرکت فن آوری آب ثمین