مشکل عدم دسترسی به آب آشامیدنی در شهر‌های مختلف بنگلادش چالشی جدی‌ برای مسئولان و مردم این کشور محسوب می‌شود.

اخیراً تیمی متشکل از دانشمندان سوئیسی و بنگلادشی دانشگاه‌های Uppsala و Dhaka متوجه شدند که می‌توان از گونه‌ای از جلبک‌ها‌ی بومی این کشور که قابلیت استخراج نانوفیبر‌های سلولز را دارند برای تولید فیلتر آب استفاده کرد.

با استفاده از این جلبک‌ها می‌توان صفحات کاغذی با اندازه حفرات مناسب تشکیل داد و از آن برای تصفیه آب استفاده کرد.

فیلتر کاغذی ساخته شده از تولید فیلتر آب با استفاده از جلبک ها مقاومت بالایی در مقابل میکروب‌ها دارد و همچنین قابلیت باکتری زدایی بسیار خوبی را از خود در سنجش‌های آزمایشگاهی و محیط واقعی نشان می‌دهد.

محققان معتقدند که با توسعه‌ بیشتر، فیلتر کاغذی ساخته شده از جلبک Pithophora می‌تواند راه‌حل و درمان بسیار مناسبی برای جلوگیری از نشر و ایجاد بیماری‌های ناشی از آب آشامیدنی ناسالم باشد.

پروفسور دانشگاه Uppsala در زمینه نانوتکنولوژی و مدیر این تحقیقات-Albert Mihranyan- می‌گوید: “در گذشته جلبک Pithophora به‌عنوان یک ماده خام و ارزشمند شناخته نشده و قابلیت‌های آن نادیده گرفته شده بود؛

اما اکنون مفتخرم  اعلام کنم که با توجه به آزمایش‌های انجام شده ما می‌توانیم با استفاده از فیلتر تولید شده از این جلبک بیماری‌زدایی آب‌های ناسالم و حاوی باکتری و میکروب را با بازدهی بیش از ۹۹٫۹۹۹ درصد انجام دهیم.

این قطعه حتی می‌تواند میکروب‌هایی با ابعاد ۲۷ یا ۲۸ نانومتر را نیز از بین ببرد.”

بنگلادش کشوری با جمعیت ۱۶۸ میلیون نفر می‌باشد و نمودارهای پیش‌بینی رشد جمعیت نشان می‌دهند که جمعیت این کشور تا سال ۲۰۵۰ ممکن است به ۲۰۰ الی ۲۲۵ میلیون نفر نیز برسد.

در شهر‌های بزرگی مانند Dhaka یا Chittagong تراکم جمعیت به ۲۰۵۰۰۰ نفر در هر کیلومترمربع نیز می‌رسد که این عدد ۲۰ برابر بیشتر از تراکم جمعیت موجود در شهر New York امریکا می‌باشد. تراکم جمعیت بالا، بهداشت ضعیف و کمبود آب آشامیدنی سالم خطر گسترش بیماری‌های ناشی از آب را افزایش می‌دهد

. لازم به ذکر است که تنها شهرهای‌ Dhaka و Chittagong مجهز به سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب گسترده هستند و حتی در این شهرها و با این شرایط، آب تنها در ساعات خاصی از روز در دسترس می‌باشد؛

همچنین ممکن است که به‌دلیل نشت در خط لوله، همین آب بسیار کم نیز با عوامل بیماری‌زا آلوده شده باشد. با توجه به نرخ سالانه افزایش جمعیت ۳۰۰۰۰۰ نفری این کشور، دسترسی به آب سالم برای ادامه‌ زندگی بسیار حیاتی می‌باشد.

برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های ناشی از آب لازم است که هنگام استفاده از آب، اقدامات لازم برای تصفیه آب انجام شود. جوش دادن آب، پاستوریزه کردن آن توسط نور خورشید و استفاده از ضد عفونی‌کننده‌های شیمیایی روش‌هایی هستند که در حال حاضر برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک روش بسیار عالی برای تصفیه آب استفاده از فیلتر می‌باشد؛

به همین دلیل تقاضا برای انواع جدیدی از فیلتر‌ها که می‌توانند انواع مختلف باکتری، قارچ و میکروب‌های بیماری‌زا را از بین ببرند به شدت رو به افزایش است.

حال با کمک تحقیقات انجام گرفته، منبع جدیدی از مواد اولیه بومی برای ساخت فیلتر آبی قدرتمند و پربازده کشف شده است که می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

هماهنگ کننده پروژه در بنگلادش-Khondkar Siddique-e-Rabbani- می‌گوید: “دسترسی به آب سالم بهداشت منطقه را به شدت افزایش داده و در نتیجه باعث کاهش فقر می‌شود.

امیدواریم که با توسعه‌ این فیلتر تهیه شده از جلبک بومی در آینده، بتوانیم نرخ شیوع بیماری‌های ناشی از آب ناسالم را کاهش داده و کیفیت زندگی را برای میلیون‌ها نفر افزایش دهیم.

 

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : زیست فن