به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی وفناوری، در حال حاضر آلودگی آب‌های موجود زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنان زمین را به خطر انداخته است. پس حذف آنها اهمیت بسیاری دارد.

محققان کشور با انجام یک طرح پژوهشی راهکاری برای حذف آلودگی‌های آلی شناور ارائه دادند. آنها در این طرح از بطری‌های بازیافتی استفاده و به کمک آن یک فتوکالیست تولید کردند.

آب یکی از اساسی‌ترین عناصر زیستی است. بنابراین حذف آلودگی‌های نامطلوب از آب برای افزایش هر چه بیشتر ذخیره‌های آبی قابل مصرف جزء نگرانی‌های مهم است.

گرچه برخی از این آلودگی‌ها ممکن است به صورت طبیعی در محیط زیست تصفیه شوند؛ اما بسیاری از آن‌ها سمی هستند و به صورت طبیعی تصفیه نمی‌شوند.

سنتز فوتوکاتالیست‌های شناور با استفاده از بطری‌های نوشیدنی بازیافت شده برای تصفیه لکه‌های نفتی با استفاده از نور خورشید یکی از این راهکارها است که توسط محققان دانشگاه صنعتی سهند ارائه شد.

آنها در این پژوهش یک فتوکاتالیست شناور فعال و پایدار برای از بین بردن لکه‌های نفتی شناور روی آب دریا ارائه دادند.

در کنار آن استفاده از بطری‌های نوشیدنی PET بازیافتی در ساختار فوتوکاتالیست‌های شناور و کمک به حفظ محیط زیست و ایجاد ارزش افزوده نیز مورد توجه قرار گرفت.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی نیز از این پژوهشگران حمایت کرد تا روند انجام تحقیقات سرعت گیرد.

اصلاح و آماده‌سازی پایه پلیمری بازیافتی برای اتصال بهتر فوتوکاتالیست نیمه رسانا و بازده بهتر حذف آلودگی‌های آلی شناور نیز در این طرح مورد توجه است. افزایش بازدهی فوتوکاتالیستی با حساس کردن فوتوکاتالیست به نور خورشید از دیگر اهداف این طرح خواهد بود. توجه به ویژگیهای هیدرودینامیکی و شناوری فوتوکاتالیست‌ها نیز که در کارهای بسیار کمی به آن اشاره شده است در این طرح مورد مطالعه قرار میگیرد.

این پژوهش یک طرح محیط زیستی است و در مواقعی که هر گونه آلودگی آلی بر روی سطح دریا انتشار یابد قابل استفاده است. البته برای تصفیه فاضلاب‌های صنعتی مانند فاضلاب دارویی و رنگی که آلودگی به صورت شناور روی فاضلاب می‌ماند نیز کاربرد دارد.

این آلودگی‌ها می‌توانند برای مدت طولانی در محیط باقی بمانند و اثرات زیانباری روی انسان و اکوسیستم ایجاد کنند. بنابراین لازم است که روش‌های مؤثر، مطمئن، و قابل قبولی برای تصفیه این آلودگی‌ها معرفی شود.

در سال‌های اخیر راهکارهای زیادی برای حذف این آلودگی‌ها از آب آشامیدنی و فاضلاب مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. روش‌هایی از قبیل جذب سطحی، اکسیداسیون شیمیایی، تخلیه توسط هوا یا تصفیه بیولوژیکی از جمله این روش‌ها هستند که نقاط ضعف و مزیت‌های خود را دارند.

سال ۲۰۱۰ انفجار یک چاه نفتی دریایی در خلیج مکزیک منجر به نشت نفت به مقدار زیاد روی آب دریا شد.

این حادثه علاوه بر اتلاف ۱۲۵ میلیون گالن نفت منجر به عواقب زیست محیطی فراوانی شد که هیچ کدام قابل جبران نیستند. آثار آلودگی نفتی در دریا انواع مختلفی دارد که یکی از آنها خفگی موجودات زنده ناشی از پوشش لکه نفتی و مسمومیت حاصل از نفت است.

پس محققان با راهکارهای فناورانه به جنگ این آلودگی‌ها رفتند.

 

منبع : خبرگذاری مهر