محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به بومی سازی دستگاه‌های میکروتونلینگ شدند که برای جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب شهری کاربرد دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب شهری در برخی استان ها به عنوان یک چالش مهم در صنعت آب و فاضلاب کشور مطرح بوده است.

این دغدغه سبب شد تا کارگروه تخصصی حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، به حل این مشکل کمک کند.

بومی سازی دانش تولید دستگاه های پیشرفته

در یکی از این پروژه ها، دستگاه جدیدی جهت پروژه فاضلاب شهری اهواز طراحی و تولید شد که حفاری و لوله گذاری درایو اول با موفقیت به اتمام رسیده و در حال اجرای درایو دوم است.

در این پروژه، یک شرکت دانش بنیان تولیدی در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته، موفق به بومی سازی دستگاه های میکروتونلینگ شده است. این شرکت که ۲۰ سال تجربه کار اجرایی در حوزه تونل های مکانیزه دارد، هم اکنون ۶ سال است که به حوزه ساخت ورود کرده که بومی سازی دانش تولید دستگاه های میکروتونلینگ، یکی از این طرح ها به شمار می رود.

با بومی سازی این دستگاه، زمینه برای صادرات آن به کشورهایی چون آذربایجان و قطر فراهم شده است. دانش بومی شده تولید این دستگاه ها به گونه ای است که دستگاه متناسب با زمین پروژه طراحی و تولید می شوند که همین، تفاوت میان این دستگاه با نمونه های خارجی مشابه است.

این فناوری که سبب شد تا در یکی از نمونه ها، گامی بلند در مسیر حل پایدار چالش صنعت آب و فاضلاب کشور برداشته شود، با حمایت های کارگروه تخصصی حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست و مرکز شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسیر تولید و توسعه قرار گرفت.