روش های کاهش مصرف آب

 

روش های کاهش مصرف آب

 

  • بنابر اعلام سازمان صندوق جهانی طبیعت ( wwf ) بحران کم آبی و خشکسالی در ۱۰ سال آینده یکی از دو بحران اصلی زمین و موجودات زنده خصوصا انسانها می باشد .

 

  • بنابر اعلام همین سازمان گستردگی این بحران در مناطقی از آسیا و همچنین اتحادیه اروپا بیشتر دیده می شود .

 

  • با توجه به کاهش میزان ریزش نزولات آسمانی و همچنین افزایش دمای زمین در محدوده جغرافیایی کشور ما، ایران در آینده بسیار نزدیکی دچار بحران کم آبی خواهد شد . در این مقاله ما سعی بر این می نماییم شما را با روش های کاهش مصرف آب ،بیشتر آشنا نموده و گامی کوچک در حفظ و نگهداری و همچنین استفاده بهینه و صحیح از این موهبت الهی برداریم.

 

لزوم صرفه جویی و کاهش مصرف آب

 

  • امروزه  بسیاری از محققان ایرانی در کنار دانشمندانی از جهان بر سعی بر این دارند که با تکیه بر استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید راهی برای تأمین آب مورد نیاز موجودات بیایند و بر این بحران کم آبی و خشکسالی پیروز گردند.  حال با توجه به این شرایط نقش هر فرد در کاهش مصرف آب روزانه و کمک در رفع این بحران بسیار تعیین کننده و حساس می باشد .

 

روش های ساده در کاهش مصرف آب

 

 

  • ایجاد کمپین هایی در خصوص آشنایی بیشتر مردم و آموزش روش های کاهش مصرف آب و همچنین آموزش به کودکان و نوجوانان از دوره اول زندگی نقش بسیار مهم و تأثیر گذاری در کاهش مصرف آب می تواند داشته باشد . صرفه جویی در مصرف آب نه به معنی کم استفاده کردن از این موهبت الهی است بلکه به اندازه و درست استفاده کردن از آن است . یکی از اشتباهات رایج در بین افراد این است که اصطلاحاً می گویند چون پول آن را پرداخت نموده ایم هر طور که دلمان بخواهد از آن استفاده می نماییم. با ایجاد چنین کمپین هایی در این خصوص، می توان الگوی درست کاهش مصرف آب را بصورت همگانی آموزش داد .

 

کاهش مصرف آب و مدیریت زمان در هنگام استفاده شخصی

 

 

به طور مثال می توان با اصلاح نحوه مسواک زدن و وضو گرفتن مقدار زیادی از مصرف  این موهبت الهی را کاهش داد مثلاً می توان با پر نمودن یک لیوان آب به جای باز گذاشتن مداوم شیر آب گامی در کاهش مصرف آب برداشت

 

-کاهش زمان دوش گرفتن به زیر ۵ دقیقه باعث صرفه جویی ماهیانه حدود ۴۰۰۰ لیتر آب خواهد شد .

 

-تعویض دوش های قدیمی و جایگزینی سردوش های کاهنده یکی از مناسبترین روش کاهش مصرف آب در زمان استحمام می باشد .

 

-استفاده از کارواش های صنعتی به جای روش شستشوی سنتی خودرو در منزل نیز می تواند نقش مهمی در کاهش حدود ۳۰۰ لیتر آب در هر شستشو داشته باشد . چنانچه تعداد وسایل نقلیه را در این مقدار ضرب نمایید به بزرگی مقدار آب مصرفی جهت شستشوی خودروها پی خواهید برد .

 

-استفاده از آبیاری قطره ای جهت برآورده کردن نیاز آبی درختان ، گل ها ، باغچه ها و…یکی دیگر از وش های کنترل مصرف آب می باشد.

 

-استفاده نکردن از فشار آب جهت شستشوی حیاط و محیط های باز و جایگزین کردن جارو جهت نظافت چنین محل هایی می تواند کمکی در راستای صرفه جویی و کاهش مصرف آب داشته باشد .

 

-به جای استفاده از آب جهت باز شدن یخ مواد منجمد فریز شده  می توان آنها را مدتی در هوای آزاد قرارداد تا یخ آن باز شود.

 

-برای شستن سبزیجات و میوه ها می توان آنها را ابتدا در یک ظرف خیس نمود و پس از جدا سازی اولیه گل و لای ،در  مدت زمان کوتاه تری شستن نهایی را انجام داد .

 

-در خصوص شستن البسه بهتر است که ماشین لباسشویی را زمانی که به ظرفیت نهایی خود رسیده است روشن نماییم . اینکار باعث می شود که هم در مصرف آب و هم انرژی صرفه جویی داشته باشیم .

 

-در زمان شستشوی ظروف بهتر است، ابتدا آنها را با دستمال نظافت نموده سپس شروع به باز کردن شیر و شستشوی آنها بنماییم .

 

-با چک نمودن مداوم اتصالات ، شیلنگها ، شیرها و … و  رفع عیب سریع آنها در صورت نیاز به تعمیر شدن می توان مصرف آب را کاهش داد.

 

-بهتر است لوله های آب گرم را عایق نماییم تا برای رسیدن آب گرم به خروجی شیر آبی بیهوده صرف نشود .

 

-یکی دیگر از روش های بسیار ساده در خصوص کاهش مصرف آب قرار دادن یک بطری پر از شن در مخزن فلاش تانکها و توالت فرنگی می باشد .اینکار باعث می شود مقداری از حجم آنها کاسته شود در نتیجه  مقدار کمتری آب از بین برود .

 

-نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی که با موقعیت جغرافیایی کشور ما هم خوانی داشته باشد و نیاز به مقدار کمتری آب داشته باشند .

 

-با ذخیره نمودن آب باران و اتخاذ تدبیری در جهت استفاده بهینه از این موهبت الهی در خصوص آبیاری گیاهان و فلاش تانک ادارات ،کارخانجات و مجتمع های بزرگ مسکونی ، گامی موثر در کاهش مصرف آب می توان برداشت.

 

-قرار دادن کولرها در مکان مناسب ( سایه ) و تنظیم مقدار شناور ورودی و جلوگیری از سرریز شدن آب یکی دیگر از روش های کاهش مصرف آب می باشد.

 

-چک کردن لوله کشی ساختمان و اطمینان از سالم بودن مسیر لوله کشی از کنتور تا ورودی آپارتمان هر چند کار ساده ای می باشد ولی از هدر رفت آب و بروز خطرات احتمالی بشدت جلوگیری می نماید.

 

-بهره گیری از دانش و فن آوری های نوین در خصوص تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از آب تولیدی در مصارف مجاز یکی از جدیدترین روش های کاهش مصرف آب در بخش های گوناگون می باشد.

 

مطالب بالا نمونه ای از صدها روش کاهش مصرف آب می باشد. بهتر است امروز قبل از اینکه این بحران تبدیل به یک فاجعه شود با کمک و همیاری یکدیگر و اصلاح روش های مصرف آب و آموزش به دیگران قدمی در حل این بحران بسیار نزدیک و خطرناک برداریم.

آب ثمین

آب ثمین یکی از با تجربه ترین طراحان و سازندگان تاسیسات تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن در ایران می باشد که همواره با ارائه بهترین پیشنهادات و ساخت مدرن ترین دستگاه های تصفیه آب صنعتی رضایت مشتریان را جلب و سابقه ی درخشانی برای خود ساخته است.