شرکت خودروسازی مزدا در طی یک پروژه‌ قصد دارد استفاده از سوخت‌ زیستی جلبکی را گسترش دهد. بر اساس این برنامه که در راستای اهداف طرح تمرکز پایدار ۲۰۳۰ (sustainable zoom-zoom 2030) است، شرکت مزدا موظف شده است تا میزان انتشار کربن‌دی‌اکسید را تا سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ به ترتیب به میزان ۵۰ و ۹۰ درصد کاهش دهد.

شرکت خودروسازی مزدا همواره به‌ عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه‌ فناوری‌های جدید بوده است؛ به‌ علاوه اینکه به نکات زیست‌محیطی و اجتماعی نیز توجه داشته است. به‌ همین منظور برنامه‌ تمرکز پایدار ۲۰۳۰ را در سال ۲۰۰۷ در جهت توسعه‌ فناوری طراحی کرده است.

تا سال ۲۰۳۰ انتظار می‌رود ۹۵ درصد وسایل نقلیه‌ای که تولید می‌شوند از موتورهای احتراقی داخلی که دارای نوعی سیستم الکترونیکی هستند استفاده کنند. مزدا معتقد است سوخت مایع تجدیدپذیر برای کاهش نشر کربن‌دی‌اکسید لازم است. سوخت زیستی جلبکی وقتی می‌سوزد تنها کربن‌دی‌اکسیدی را آزاد می‌کند که در طی فرایند فتوستنز برای رشد خود جذب کرده است.

استفاده از سوخت زیستی جلبکی جنبه‌های مثبت زیادی به عنوان یک سوخت مایع دارد. جلبک‌ها می‌توانند در زمین‌هایی که برای کشاورزی مناسب نیستند نیز کشت شوند. دپارتمان انرژی امریکا بیان کرد برای جایگزینی سوخت جلبکی با سوخت‌های فسیلی تنها به ۰٫۴۲ درصد از زمین‌های کشاورزی نیاز است!

جلبک‌ها الزاماً برای رشد به منبع آب شیرین نیاز ندارند و در پساب ‌ها و محیط‌های نمکی نیز می‌توانند رشد کنند. این سوخت‌ها به صورت زیستی می‌توانند تجزیه شوند و وارد چرخه‌ طبیعت شوند؛ بنابراین هیچ‌گونه اثر منفی را برای طبیعت و زندگی انسان‌ها نخواهند داشت.

منبع: زیست فن