مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: با کمک شرکت آبفای کشور همه ایستگاه‌های پمپاژ در اهواز نوسازی و دیزل ژنراتورها نیز تعمیر شده‌اند و شبکه‌های فاضلاب آماده دفع هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کرمی نژاد پیش از ظهر امروز دوشنبه در حاشیه عملیات رفع انسداد شبکه فاضلاب شهر اهواز که با مشارکت اکیپ‌های اعزامی از سوی شرکت آبفای کشور انجام شده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این مانور به منظور نقش ماشین آلات شرکت آبفا در سیل، پس‌زدگی فاضلاب و غیره برگزار شد، اظهار کرد: امسال برای لایروبی شبکه فاضلاب اهواز از شرکت‌های آبفای کشور کمک گرفته شده و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد تا این ماشین آلات بتوانند در لایروبی فاضلاب شهر اهواز کمک کنند.

مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان، شبکه فاضلاب در استان را حدود ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر دانست و تصریح کرد: تاکنون حدود ۴۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب و بیش از سه هزار منهول فاضلاب در اهواز توسط شرکت آبفای اهواز لایروبی شده است.

کرمی نژاد با اشاره به بارش‌هایی پیش رو و مشکلات سال‌های گذشته برای دفع آب‌های سطحی و پس‌زدگی فاضلاب بیان کرد: از آبفای کشور در این خصوص کمک گرفته‌ایم و در این راستا نیز از دیگر استان‌ها هم ماشین آلاتی برای کمک به اهواز ارسال شده است.

وی به حساسیت بسیار بالا رئیس‌جمهور نسبت به بحث فاضلاب شهر اهواز عنوان کرد: امسال اقدامات قابل‌توجهی در بحث حل مشکلات فاضلاب شهر اهواز انجام شده است که در این زمینه تاکنون همه ایستگاه‌های پمپاژ نوسازی و دیزل ژنراتورها نیز تعمیر شده‌اند و همچنین شبکه‌های دفع فاضلاب آماده شده‌اند که امیدواریم مشکل خاصی در شهر اهواز ایجاد نشود.

کرمی نژاد ادامه داد: تاکنون ۱۲۲ پیمانکار در ۱۲۲ خیابان شهر اهواز در حال رفع نقاط خطوط ریزشی و مشکل‌دار هستند و حدود ۴۰ پیمانکار دیگر در روزهای آینده کار خود را در مناطق مشخص شده آغاز خواهند کرد تا همه خطوط ریزشی و مشکل‌دار شهر اهواز تعویض و رفع مشکل شوند.

وی تمام اقدامات را به‌صورت مُسَکِن عنوان کرد و افزود: کار اصلی ما توسعه شبکه فاضلاب شهر اهواز است که با یک قرارداد یک هزار و ۷۴۰ میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم در حال انجام است.

کرمی نژاد اضافه کرد: همچنین قراردادی به ارزش سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در حال آماده‌سازی است تا باقی‌مانده شبکه فاضلاب شهر اهواز نیز اجرایی و به اتمام برسد.

وی با عنوان اینکه با توجه به نزدیک بودن فصل بارش از استان‌های دیگر نیز کمک گرفته شده است تا در نقاط حساس کار لایروبی با سرعت بیشتری پیش برود، افزود: بر اساس برآوردهای انجام‌شده، شرایط امسال با سال‌های گذشته در بحث فاضلاب از زمین تا آسمان تفاوت دارد چون اقدامات بسیار خوبی تاکنون انجام شده است.

کرمی نژاد گفت: اگر باران‌هایی که امسال در اهواز می‌آید، شبکه فاضلاب کشش دفع آنها را داشته باشد قطعاً مشکلی برای مردم در بحث آب‌گرفتگی‌های پیش نخواهد آمد اما باید تلاش کنیم امسال را با احتیاط پشت سر بگذاریم زیرا امسال زمان کمی برای رفع مشکلات داشتیم.

تصویب ۹ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان برای فاضلاب اهواز

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان همچنین در این برنامه اظهار کرد: امسال اقدامات موثرتری در راستای حل مشکلات و آب‌های سطحی انجام شده است؛ دیروز استانداری خوزستان ۴۰ ترک تشریفات ما را برای اجرای پروژه‌ها و اقدامات راحت‌تر رفع مشکلات فاضلاب امضا کردند.

کرمی نژاد با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، استان‌های دیگر و آبفای کشور برای حل مشکلات فاضلاب اهواز به کمک آمده‌اند، عنوان کرد: این تنها فرصتی است که باید برای حل مشکلات مردم تلاش کنیم و باید روند کار سرعت بیشتری به خود بگیرد چون مردم توقع دارند؛ البته مشکلات فاضلاب اهواز یا به اتمام رسیده و یا رو به پایان است.

وی، مشکل اصلی اهواز را آب‌های سطحی عنوان کرد و گفت: در این راستا اگر باران بیش از ظرفیت ببارد مشکلی نیست و سیستم تجهیز شده در پنج ماه اخیر نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ البته پایان کار نیست و باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

کرمی نژاد ادامه داد: در سه ماه گذشته حداقل سه هزار نقطه فاضلاب پس‌زدگی به‌صورت همزمان در سطح شهر اهواز بود که امروز این موارد حل شدند و تا سال آینده مشکلات بحرانی در سیلاب، آب‌های سطحی و فاضلاب در شهر اهواز کاملاً رفع خواهد شد.

وی به مصوبات سفر ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: در این سفر ۹ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان برای فاضلاب اهواز مصوب شد تا ظرف مدت ۲ سال و تا سال ۱۴۰۲ مشکلات فاضلاب اهواز حل شود؛ همچنین طی جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور درخواست تخصیص این اعتبارات را داشتیم که دستور داده شده هرچه سریع‌تر ۵۰ درصد اعتبارات معادل حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به‌حساب ما واریز شود که با حمایت‌های دولت و سیستم قطعاً موفق خواهیم شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان اضافه کرد: این رقم تنها برای حل مشکلات فاضلاب اهواز است اما برای شهرهای دیگر استان که سال‌های گذشته با مشکل آب‌های سطحی و پس‌زدگی فاضلاب روبه‌رو بودند مانند خرمشهر، بندر امام، شادگان، دشت آزادگان، ماهشهر و غیره همین اقدامات انجام می‌شود که بسیار امیدوارم مشکلات این نقاط نیز برطرف شود.

کرمی نژاد گفت: امسال علاوه بر مشکلات فاضلاب مشکل تنش آبی تابستانه را در حوضه‌های کرخه و کارون داشتیم اما با ظرفیت‌های بالا توانستیم از این مشکلات گذر کنیم.