با توجه به ضرورت حفظ محیط زیست و منابع آبی دشت‌های کرج ۲۰ میلیون یورو اعتبارات ارزی، ظرفیت مرکز تصفیه فاضلاب کرج سه برابر می شود.

به گزارش روابط عمومی آبفای استان تهران،حسین نوری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران با اعلام این خبر گفت:

به استناد ماده ۱۳ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفاظت از محیط زیست کشور با موافقت دستگاه‌های ذیربط، مبلغ ۲۰ میلیون یورو معادل ۲۴۰ میلیارد ریال(پس ازکسر ۱۵ درصد سهم کار فرما) به صورت فاینانس (سرمایه‌گذاری خارجی)، برای اینکه ظرفیت مرکز تصفیه فاضلاب کرج سه برابر می شود اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو از سال ۸۵ طرح فاضلاب کرج را به‌عنوان طرح با اولویت در کشور معرفی کرده است، اظهار داشت:

از سه سال قبل که این دستور ابلاغ شد، تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا علیرغم تحریم‌های صورت گرفته بتوانیم از مشارکت و توان و سرمایه‌گذاری خارجی برای حفظ محیط زیست کرج ازطریق توسعه طرح فاضلاب کرج بهره‌مند شویم.

این موافقتنامه اولین فاینانس تحقق یافته دولت نهم و سومین فاینانس صنعت آب و فاضلاب کشور است.

نوری افزود: با استفاده از این فاینانس، یک شرکت خارجی با مشارکت شرکت مشاور ایرانی، عملیات احداث مدول دوم مرکز تصفیه فاضلاب کرج را با ظرفیت ۲۸۰ هزار نفر در روز به عهده گرفته است که ظرف سه سال در منطقه «حلقه دره» در جنوب غربی شهرستان کرج (محل مرکز تصفیه فاضلاب) به اتمام می‌رسد.

در پایان این سه سال ظرفیت مرکز تصفیه فاضلاب به ۴۲۰ هزار نفر می‌رسد.

نوری توضیح داد: بر اساس اینکه ظرفیت مرکز تصفیه فاضلاب کرج سه برابر می شود در حال حاضر که از نیم مدول (بخش) اول این مرکز تصفیه فاضلاب با ظرفیت ۱۴۰ هزار نفر در روز با روش «برکه تثبیت» بهره‌برداری می‌شود و بخش‌هایی از عظیمیه، مهرشهر و رجایی‌شهر به شبکه جمع‌آوری فاضلاب پیوسته‌اند.

اما مدول دوم که به زودی کلنگ احداث آن به زمین زده خواهد شد، با روش «لجن فعال» و با استفاده از یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات مکانیکال و الکترونیکال ساخته می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران تاکید کرد: انتخاب روش تصفیه فاضلاب با فرآیند «لجن فعال»، استفاده چند مرحله‌ای از آب را به شکل تغذیه سفره‌های زیرزمینی و بهره‌برداری در امر کشاورزی مهیا می‌کند و علاوه بر حفظ محیط زیست کرج رونقی به کشت و کار این منطقه حاصلخیز نیز می‌بخشد.

 

منبع: آبفا