استاندار قم گفت: وجود برنامه در همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به لزوم فرهنگ‌سازی اصلاح مصرف آب در بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سرمست ظهر پنج شنبه در بیست و دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قم با اشاره به مشکل کاهش منابع آب زیرزمینی در قم گفت: به صورت جدی نیازمند صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی هستیم.

استاندار قم تصریح کرد: در حوزه آبریز فلات مرکزی با توجه به اینکه ۷۰ درصد وسعت کشور در آن قرار دارد، با فقر شدید آبی رو به رو هستیم.

وی افزود: تمام دستگاه‌های فرهنگی در حوزه‌های تخصصی می‌بایست نسبت به فرهنگ سازی در اصلاح الگوی مصرف آب در بخش‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی برنامه ارائه کنند.

سرمست با اشاره به سند سازگاری با کم آبی که ابلاغ شده‌است گفت: این سند حاصل بحث‌های کارشناسی در وزارت نیرو و دستگاه‌های ذیربط است؛ اما با توجه به شرایط موجود، اجرای آن به صورت یکباره ممکن نیست.

استاندار قم کمیته‌های تخصصی شورای حفاظت منابع آب با محوریت آب منطقه‌ای و کارگروه‌های تخصصی که شهرداری، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و بخش صنعت برگزار می‌کنند را ملزم کرد تا نحوه اجرای این سند را مورد تبادل نظر قرار دهند، تا برنامه اجرایی و واقع‌بینانه مناسب با شرایط استان آماده گردد.

وی با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی صحیح در مدیریت استفاده بهینه از پساب، تاکید کرد: نیاز است که شهرداری در این زمینه برنامه قابل اجرا ارائه نماید تا از پساب‌های تولید شده استفاده بهینه شود.

بهرام سرمست در پایان به ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از مرکز تصفیه آب شهر قم اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به اهمیت بالای این طرح، تصفیه خانه آب شهر قم باید طبق برنامه زمان بندی شده و تا پایان این دولت افتتاح گردد.

منبع: خبرگزاری مهر