فاضلاب شهری( به انگلیسی: Sewage) پساب یا فاضلاب به بازمانده‌ها و دورریزی‌های عمدتاً مایع محلی، شهری یا صنعتی گفته می‌شود.

شیوه گردآوری و دورریزی آن در هر منطقه، بسته به آگاهی محلی نسبت به محیط زیست فرق می‌کند. سیستم‌های فاضلاب برای جمع‌آوری آب‌های سطحی یا فاضلاب‌های صنعتی در مجتمع‌های بزرگ صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است،

چون نفوذ سیالات به عمق خاک می‌تواند ضربه جبران ناپذیری را به پایه‌ها و تاسسیات زیر زمینی وارد نماید. فاضلاب شهری معمولاً فاضلاب ترکیبی یا فاضلاب بهداشتی را حمل کرده و آن را در یک مرکز تصفیه اب، تصفیه می‌کند. پساب تصفیه شده از طریق نهرهای فاضلاب تخلیه می‌شود.

پساب تولید شده در مناطقی که به سیستم‌های فاضلاب متمرکز دسترسی ندارند بر سیستم‌های فاضلاب در محل تکیه می‌کنند. این پساب ها به طور معمول یک گندانبار، زه‌کشی تخلیه فاضلاب و یک بخش اختیاری تصفیه در محل دارند.

پس از ظهور پدیده ای به نام پساب شهری در کلان شهرها، شهروندان به دنبال این هستند که بدانند اصلا پساب شهری چیست و چه کمکی به مردم می کند؟

بطور ساده،پساب به آبی گفته می شود که برای مصرف خاصی استفاده شده باشد و بر اثر آن، کیفیت اولیه ی خودش را از دست داده باشد و مثلا با ناخالصی و یا آلودگی هایی، همراه شده باشد. پساب شهری (که فاضلاب خانگی، فاضلاب انسانی، فاضلاب بهداشتی Sanitary wastewater هم نامیده می شود) شامل فاضلاب تولیدی منازل، مراکز تجاری، موسسات شهری (ادارات، سازمان ها، موسسات آموزشی، هتلها و رستوران ها، زندان ها و. . . ) میباشد.

با توجه به اینکه در اغلب مراکز مذکور حدود ۸۰% آب مصرفی به پساب تبدیل می شود، لذا ۹/۹۹% پساب شامل آب بوده و تنها ۱/۰% آن را ناخالصیهای جامد تشکیل می دهد. اما همین درصد بسیار ناچیز در فاضلاب دارای حد زیادی از آلودگی است به نحوی که ۱۰۰۰ لیتر فاضلاب تصفیه نشده قادر به آلودگی ۴۰۰۰۰ الی ۶۰۰۰۰ لیتر آب می باشد.

پساب چیست ؟

همانطور که مشاهده می شود، بخش عمده پساب متشکل از آب است که در صورت حذف آلاینده ها و ناخالصی های آن، میتواند دوباره در چرخه مصرف قرار گیرد. بنابراین هدف از تصفیه فاضلاب در جوامع امروزی علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست و بروز خطرات بهداشتی، تامین یک منبع آب دائمی و مطمئن جهت مصارفی مانند صنعت و کشاورزی می باشد.

روش ها و فرایندهای تصفیه فاضلاب بر اساس کمیت و نوع آلاینده های موجود در آن و همچنین درجه تصفیه مورد نظر انتخاب می گردد.

در حقیقت فاضلابی که پس از تصفیه به مصرف آبیاری در کشاورزی می رسد با فاضلابی که پس از تصفیه به آبهای سطحی تخلیه می گردد، دارای روش های تصفیه متفاوتی هستند. و یا روش تصفیه فاضلابی به میزان m3/d 1 با سیستم تصفیه فاضلاب به میزان m3/s 1 نمی توانند مشابه باشند.

متداولترین تصفیه پساب

در ادامه برخی از متداول ترین واحدهای تصفیه پساب که در اغلب سیستم های تصفیه پساب شهری به کار می روند، بررسی شده اند.

پساب یا گندآب زیر مجموعه‌ای از فاضلاب است که از مدفوع و ادرار تشکیل شده است اما اغلب به معنی هر نوع فاضلابی استفاده می‌شود.

پساب ، شامل محصولات خانگی، شهری یا زباله‌های مایع صنعتی و بیمارستانی است که معمولاً از طریق یک لوله یا فاضلاب (بهداشتی یا ترکیبی) و گاهی اوقات در یک مخزن فاضلاب دفع می‌شود.

خوردگی، زنگ زدگی و آلودگی خاک از مهمترین دلایل جمع‌آوری آب و فاضلابهای صنعتی است. لوله و اتصالات پلی اتیلن با خواص ضدخوردگی و مقاومت در برابر انواع مواد شیمیائی راه حل مناسبی برای جمع‌آوری و انتقال سیالات فاضلابی است.

سیستم تصفیه پساب شامل چیست؟

سیستم پساب یک زیر ساخت شامل لوله‌ها، پمپ‌ها، غربال و کانال‌ها و. . . می‌باشد، که برای انتقال پساب از منشأ خود به نقطه‌ای برای تصفیه یا دفع نهایی استفاده می‌شود. به غیر از گندانبار که تصفیه را در محل انجام می‌دهند، انواع دیگری از تصفیه فاضلاب نیز وجود دارد. مجرای پساب، سامانه جا به جایی زیرزمینی پساب و فاضلاب برای دفع بهداشتی و ایمن یا تصفیه است.

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبغ : دانشیاری