آنتراسیت یا در زبان انگلیسی Anthracite، زغالیست سخت، سیاه و براق که دارای حداقل مقدار آب و بیشترین کربن بین ۷۵-۹۵%  می‌باشد. آنتراسیت با اینکه در ترکیبات خود تعداد زیادی کربن دارد ولی باز به سختی شعله ور می شود و هنگام سوختن ، شعله آبی کوتاه و بدون دود تولید میکند. آنتراسیت ، اغلب به اسم  زغال سنگ هم شناخته می شود که دارای یک بلور متالستیک میباشد و دارای بالاترین مقدار کربن ،کمترین ناخالصی ها و بالاترین تراکم انرژی تمام انواع زغال سنگ به جز گرافیت است.

آنتراسیت چیست ؟

آنتراسیت انواع متفاوتی دارد که عمدتا در تولید برق کاربرد دارند و نوع (HG) و فوق العاده (UHG) بیشتر در متالوژی استفاده می شود. جالب است بدانید آنتراسیت حدود ۱% از ذخایر زغال سنگ جهانی را تشکیل میدهد و تنها در چند کشور در چند کشور است که استخراج می شود.علاوه بر اینها این ماده در صنعت تصفیه آب نیز بسیار پر کاربرد است.

کاربرد آنتراسیت در تصفیه آب

کارایی آنتراسیت در تصفیه آب و فاضلاب ، عملا حد واسط میان سیلیس و کربن اکتیو (زغال فعال) میباشد و خواصی میان این ۲ را دارد. بایستی توجه داشت که سیلیس یک ماده معدنی خالص و کربن اکتیو یک محصول گیاهی فراوری شده می باشد و آنتراسیت زغال طبیعی است که بعنوان یک کانی از زمین و معادن استخراج میشود. این ماده قادر است کدورت ، اهن ، منگنز ، کلر ازاد ، کروم و فلزات سنگین ، مواد آلی و چربی و روغن را از آب حذف و یا میزان آن را کاهش دهد.

تفاوت آنتراسیت با کربن اکتیو

بستر آنتراسیت در فیلتر شنی و فیلترهای پیش تصفیه آب و فاضلاب جهت جداسازی مواد معلق بکار گرفته می شود، منافذ بیرونی زغال سنگ آنتراسیت بسیار کوچک است و در جذب مولکولی ضعیف بوده و توانایی حذف بسیاری از مولکول های مزاحم در آب مانند مواد روغنی و مواد فرار را ندارند اما بخاطر مراحل تصفیه شیمیایی پیشین و افزودن مواد شیمیایی درشت گردیده و قابل جداسازی توسط سنگ های آنتراسیت می باشند.

کربن اکتیو گرانولی (CAG) بخاطر بافت خود توانایی جذب عمقی تری را نسبت به انتراسیت دارد و میتواند بو ، مواد آلی و روغنی و رنگ را به خوبی حذف کند. این جذب بالا باعث میشود تا با شستشو معکوس در فیلترها امکان پاک سازی کربن اکتیو وجود نداشته باشد اما انتراسیت که دارای جذب سطحی است میتواند براحتی در بکواش(BackWash) پاکسازی شود.

 

 

 

بازار جهانی آنتراسیت

مقدار بازار جهانی آنتراسیت در سال ۲۰۱۶ ، ۳٫۱۶ میلیارد دلار برآورد شده است. پیش بینی می شود با افزایش تقاضا برای مواد شارژ غنی از کربن در تولید فولاد ، بازار هدایت شود. انتراسیتآنتراسیت به دلیل  تاثیرات زیست محیطی کم و هزینه کم محصول در برابر ذغال پت ، انتظار میرود در طی چندسال آینده این مزیت ها در بازار رقابت ایجاد خواهد کرد. در دسترس بودن انتراسیت در پویایی بازار تاثیر گذار است زیرا این یک ماده اولیه اصلی برای تولید محصولات است.

آنتراسیت تنها حدود ۲٫۰% از تولید کل زغال سنگ را تشکیل میدهد و در تولید فولاد و نیروگاه ها تقاضای زیادی دارد و این باعث شده است صنعت با کمبود مواد اولیه روبرو شود. در ایالات متحده ، پنسیلوانیا تنها ایالتی است که در زمینه استخراج آنتراسیت فعالیت دارد. تولید فولاد با حجم بالا در این کشور منجر به نفوذ ایالات متحده در بازار آمریکای شمالی شده است. با این حال، تولید فولاد در کشور از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در حدود ۰.۴ درصد کاهش‌یافته و منجر به تقاضای کم‌تر محصول شده است.

این محصول درصد کربن بالاترو خاکستر کمتری را ارائه می‌دهد ، رطوبت و مواد غذایی متغیر در مقایسه با محصولات زغال‌سنگ سنتی را ارایه می‌دهد. در نتیجه، تقاضای زیادی در تولید فولاد و فلزات دیگر به دست آمده‌است، فرایندی که به زغال‌سنگ با رطوبت بسیار پایین و محتوای ناخالصی نیاز دارد. تولید جهانی زغال سنگ طی چند سال گذشته رو به افول بوده و در سال ۲۰۱۶ به ۲۳۱ میلیون تن رسیده است. میزان تولید از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ با ۶٫۲ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش در تاریخ معدن زغال سنگ بود.

این عوامل در دسترس بودن مواد اولیه برای تولید آنتراسیت اثر میگذارد و بر رشد صنعت تاثیر میگذارد. Petcoke ، که به عنوان یک جایگزین اصلی برای آنتراسیت ، به ویژه در ساخت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد ، احتمالاً در کشورهای نوظهور مانند هند ممنوع است. این کشور پیش از این به دلیل مشکلات شدید ناشی از آلودگی در منطقه ، در سال ۲۰۱۷ زغال پت را در پایتخت خود و کشورهای همسایه ممنوع اعلام کرده بود. انتظار می رود این عوامل صنعت را در سالهای آینده مختل کند.