این ماده نوعی ماده منعقد کننده پلیمری و‌ معدنی به حساب می آید که در تصفیه آب آشامیدنی، فاضلاب صنعتی و همچنین تصفیه فاضلاب شهری استفاده می شود و به طور کلی می توان آن را دارای خواص بسیاری دانست. همچنین با دو نام آلومینیوم کلراید هیدراته (ach) و پک (pac) نیز شناخته می شود.

پلی آلومینیوم کلراید چیست؟

پلی آلومینیوم کلراید به عنوان یک ماده شیمیایی منعقد کننده و کمک منعقدکننده در صنعت معرفی می شود. امروزه این پلی آلمینیوم ها به خوبی توانسته اند در زمینه انواع منعقد کننده ها بسیار فعال باشند.

کاربرد پلی آلومینیوم کلراید در تصفیه آب

به طور کلی پلی آلومینیوم کلراید از مواد منعقد کننده و معدنی می باشد که کاربرد اصلی آن تصفیه فاضلاب های صنعتی و آب می باشد. کاربرد پلی آلومینیوم کلراید در تصفیه آب به این گونه است که خنثی سازی پایدار ذرات کلوئیدی را به دنبال دارد. یعنی ایجاد شرایط مناسب برای انعقاد شیمیایی ذرات و در انتها ناپایدار سازی ذرات کلوئیدی از ویژگی های بارز این مواد می باشد. بعد از پیدا شدن یک شرایط مناسب جهت ناپایداری مواد با ترکیب محلول مدت زمانی لازم برای لخته شدن ذرات و در نهایت فلوکولاسیون فراهم می شود. از این رو ذرات جامد با عبور از حوضچه ته نشینی ته نشین می شوند و با ته نشین شدن از دیگری جدا می شوند.در واقع این ماده کمک میکند تا ذرات مضر ته نشین شده و به این روش آب مد نظر تصفیه می شود.

این پلی آلومینیوم کلراید ها با ایجاد یونهای هیدورکسیل و پلیمر های آنیونی چند ظرفیتی در اصل مولکولها و ماکرو مولکولها غیر آلی الکتریکی در آب به وجود می آورند که همین عمل باعث انعقاد و لخته سازی ذرات معلق می گردد.

دیگر فواید و کاربرد پلی آلومینیوم کلراید در تصفیه آب

در آب های سطحی از مواد معلق و کلوئیدی به صورت های گوناگونی استفاده می شود که عمل حذف آنها باید در تصفیه خانه های آب انجام گردد. در این تصفیه خانه ها به جهت تصفیه آب باید از مواد منعقد کننده استفاده شود که با نام اختصاری pac نیز شناخته می شوند. البته باید در انتخاب نوع این پلی آلومینیوم کلراید ها دقت نمود زیرا در صورت کم کیفیت بودن مشکلاتی را در خصوص تصفیه خصوصا در آب ها به وجود می آورند. به طور کلی مهم ترین کاری که پلی آلومینیوم کلراید انجام می دهد همان تصفیه‌ آب می باشد که در این صنایع به عنوان کواگولانت کلوئیدهای آلی و معدنی به منظور ته نشینی کلوئیدها و ذرات معلق، مواد آلی، یون‌های فلزی، فسفات، فلزات سمی و مواد رنگی و … نیز می توان استفاده های دیگر آن را مشاهده کرد. البته استفاده از این ماده در تصفیه فاضلاب های صنعتی و‌ شهری جهت انجام کارهای گوناگون را نیز نمی توان نادیده گرفت.

این پلی آلومینیوم ها عموما به دو‌ صورت مایع و‌ پودری وجود دارند که عموما در تصفیه بهتر از نوع مایع آنها استفاده می گردد. در گذشته از آلمینیوم ها به عنوان مواد منعقد کننده استفاده می شد که امروزه پلی آلومینیوم ها جایگزین بسیار مناسبی برای تصفیه آب و‌ مصارف صنعتی می باشند. قیمت پلی آلومینیوم ها به خواص شیمیایی و ترکیبات آنها بستگی دارند که پیش از خریدشان باید مورد بررسی قرار گیرند. خاصیت قلیایی و بازی بودن از مهم ترین ویژگی هایی است که یک منعقد کننده دارد لذا منعقد کننده های پلی آلومینیوم عموما دارای قلیاییت کمتری نسبت به آلمینیوم ها هستند. در تصفیه آب مهم ترین کاربرد پلی آلومینیوم ها زلال کردن و از بین بردن مواد کلوئیدی آب رودخانه ها، دریاچه ها و کلیه منابع زیرزمینی، زلال و شفاف کردن آب های صنعتی می باشد.

در زمان های گذشته با استفاده از منعقد کننده های قدیمی عموما ناپایداری یا ناپایدار سازی ایجاد و مشاهده می شد که توسط فشردگی لایه مضاعف الکتریکی در اطراف ذرات کلوئیدی صورت می گرفت. بعد ها با جایگزین ساختن این ماده به جای منعقد کننده های قدیمی در کنار حل شدن این مشکل در تاریخچه پلی آلومینیوم کلراید می‌ توان آن را از مهم ترین و‌ قوی ترین تصفیه کننده ها معرفی کرد.