شیراز – استاندار فارس گفت: کاهش ۵۰ درصد بارش باران باعث گرمای زودهنگام و به دنبال آن بحران آبی را در فارس به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، عنایت‌الله رحیمی بعد از ظهر یکشنبه در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس، گفت: بحثی که اکنون با آن مواجهه هستیم، کمبود آب است و بخشی از آن به دلیل کاهش نزولات است، که از مدیریت ما خارج است ولی بخشی از آن نیز مربوط می‌شود به مدیریت منابع آب که بر عهده ماست.

وی افزود: باید به سمت کشاورزی دانش‌بنیان و کم آب‌بر برویم. اگر کسی خواست گلخانه تأسیس کند خست به خرج ندهیم و تمام دستگاه‌ها او را حمایت کنند؛ تا هم اشتغال ایجاد کنیم و هم امنیت غذایی.

در تأمین آب صنایع نیز باید از پساب و آب دریا استفاده کنیم. خوشبختانه طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس در حال انجام است.

رحیمی همچنین در موضوع آب شرب نیز مدیریت چند مسئله را ضروری دانست افزود: یکی هدر رفت آب که هنگام انتقال میزان آن حتی تا ۳۵ درصد هم در بعضی نقاط می‌رسد و دیگری کاهش مصارف غیر ضرور خانگی نظیر کولرهای آبی که می‌توان به فکر جایگزینی مناسب برای آن بود.

استاندار فارس برای جبران اضافه مصرف برق نیز پیشنهاد کرد که با فرهنگ‌سازی، شهروندان را به سمتی سوق دهیم که از امکان برق خورشیدی بهره‌مند شده و علاوه بر کاهش هزینه برق بها و کمک به تأمین برق، امکان کسب درآمد را نیز برای خود فراهم کنند.

استاندار فارس با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته بیش از ۵٠ درصد کاهش بارندگی در استان داشتیم گفت:

این کاهش بارندگی‌ها باعث گرمای زودهنگام هوا شده و به دنبال آن بحران و تنش‌های آبی را در تابستان پیش رو شاهد خواهیم بود.

رحیمی، از مسئولان خواست تا ضمن مراقبت از آب‌های سطحی و موجودی سدهایی که آب شرب را تأمین می‌کنند، مدیریت مصرف مشترکان، هوشمند سازی کنترهای کشاورزی، جلوگیری از کشت‌های پر آب بر، حمایت از کشاورزی دانش بنیان و کشت‌های گلخانه‌ای را در اولویت کاری شأن قرار دهند.

استاندار فارس گفت: در حال حاضر برای عبور از این بحران، دولت بیش از ٩ میلیارد تومان اعتبار به استان فارس اختصاص داده است که با تأمین و محقق شدن آن می‌توان بخش عظیمی از پروژه‌های آبی را عملیاتی کرد تا شهرها و روستاهایی که دارای تنش آبی هستند از این وضعیت نجات یابند.

منبع: خبرگزاری مهر