استاندارد ملی جامدات زیستی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری، به تصویب سازمان ملی استاندارد ایران رسید.

 مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران در این باره گفت: نبود استاندارد مورد تایید مراجع ذی‌ صلاح در کشور در خصوص نحوه به‌کارگیری جامدات زیستی، سالانه هزینه زیادی به‌ منظور دپو و امحا این ماده ارزشمند برای شرکت فاضلاب ایجاد کرده است.

محمدحسن کریمی به نقش مهم شرکت فاضلاب تهران در تدوین استاندارد ملی جامدات زیستی‌ تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز ضروری صنعت فاضلاب به تدوین ضوابط و استانداردها در این حوزه، این شرکت بر حسب وظیفه ملی و سازمانی و کسب مجوز لازم، با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و با مشارکت مستقیم در مراحل تدوین و تصویب، استاندارد «جامدات زیستی تصفیه خانه‌های  فاضلاب شهری-ویژگی‌ها و پایش» را به تصویب سازمان ملی استاندارد ایران رسانده است.

کریمی افزود: در تدوین این استاندارد، تمامی ریسک‌های مرتبط با سلامت انسان و سایر موجودات پیش بینی شده و برای کاربری‌های مختلف در هفت گروه با دو معیار درجه تثبیت و غلظت آلاینده‌های شیمیایی طبقه‌بندی شده است.

او با بیان این‌که روزانه بیش از ۱۰۰۰ تن لجن در تصفیه‌ خانه‌ های فاضلاب تهران تولید می‌شود، گفت: با تهیه این استاندارد علاوه بر رفع دغدغه‌های زیست‌محیطی و هزینه های نگهداری و امحا، امکان فروش این محصول به صورت رسمی و ایمن فراهم شده است و فرصت مناسبی برای واگذاری قانونی آن و درآمدزایی خواهد بود.

لجن تصفیه شده یا جامدات زیستی به عنوان مکمل خاک و جایگزین کودهای شیمیایی در کشاورزی کاربرد استفاده می‌شود.