سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به خریداری یا اصلاح ۲۵۰ پمپ در ایستگاه‌های پمپاژ گفت: ۱۱۵ پروژه فعال فاضلاب در اهواز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید دشتی زاده ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۱۵ پروژه فعال در سطح کلان‌ شهر اهواز در حوزه فاضلاب وجود دارد که مسائل و مشکلات سالیان قبل را به‌صورت چشمگیر و قابل‌توجه کاهش خواهد داد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان اینکه ۳۰ پروژه فاضلاب توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ۸۵ پروژه توسط پیمانکاران در مناطق شرق و غرب شهر در دست اجرا هستند، افزود: تمرکز اصلی روی ایستگاه‌های پمپاژ است که شامل اورهال سازی سیستم‌های برق، مکانیکال و لایروبی بوده و این در حالی است که ایستگاه‌های پمپاژ الهادی، ولی‌عصر و ذکی زاده در غرب اهواز تاکنون بالای ۴۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و افزایش پمپاژ در زمینه قدرت مکش را بهبود بخشیده است.

دشتی زاده خبر داد: اصلاح و بازسازی ۱۷۰ دستگاه پمپ فرسوده و معیوب، تهیه و نصب ۷۰ دستگاه پمپ جدید، اصلاح و بروز رسانی ۱۱۸ تابلو برق در ایستگاه‌های پمپاژ، تهیه و نصب ۳ هزار و ۲۰۰ درب فاضلاب بتنی و لایروبی بیش از ۲۱۰ کیلومتر خطوط و شبکه‌های فاضلاب از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از بارندگی‌ها و طی ماه‌های اخیر انجام شده است.

وی یادآور شد: طرح جامع فاضلاب می‌تواند تا حد زیادی مسائل و مشکلات را کاهش دهد که این طرح اکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امید است این پروژه که در حال حاضر توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در دست اجراست، ظرف ۳ سال آینده تا مرز ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیز ارتقا یابد.

دشتی زاده بر لزوم تخصیص منظم و مستمر بودجه‌های اختصاص یافته تأکید کرد و گفت: تخصیص به‌موقع اعتبارات تا حد زیادی در سرعت بخشی و بهره‌برداری به‌موقع پروژه‌ها مؤثر است و زمان‌بندی طرح جامع نیز از این قاعده مستثنا نیست.

وی همچنین از ظرفیت و امکان دفع ۵۰۰ هزار مترمکعبی شبکه فاضلاب کلان‌شهر اهواز خبر داد و بیان کرد: در یک بارندگی ۴۸ ساعته که حدود ۱۷ میلیون مترمکعب نزولات داشته‌ایم، امکان و ظرفت دفع این حجم از آب‌های سطحی وجود نداشته است؛ بنابراین شبکه مجزای دفع آب‌های سطحی از جمله مهم‌ترین مشکلات کلان‌شهر اهواز طی سال‌های اخیر بوده است.

دشتی زاده به مشارکت و تعامل دو دستگاه آب و فاضلاب و شهرداری کلان‌شهر اهواز در راستای تغییر وضعیت آب‌های سطحی و فاضلاب اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در سال‌های اخیر وجود داشت و هیچ‌گاه مورد پیگیری و حل‌وفصل قرار نگرفت، هماهنگی و تعامل این دو دستگاه مهم و مؤثر بود که با عزمی جدی و در راستای کاهش مشکلات و دغدغه‌های شهروندان این کم و کاستی رفع شد.

وی با اشاره به پروژه‌های فاضلاب شرق و غرب اهواز بیان کرد: کارگزاری ۳ هزار متر شبکه و انشعابات در کوی طاهر، سرعت بخشی به پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز، کارگزاری ۱۰۸ کیلومتر خط و انشعابات جمع‌ آوری فاضلاب، احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ، اصلاح و بروز رسانی ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ و احداث و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین ایستگاه پمپاژ کلان‌شهر اهواز ظرف ۸ ماه آینده توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در دست اجرا قرار دارند.

دشتی زاده در پاسخ به این سوال که در منطقه ۸ شهرداری اهواز و در بلوار سبلان حوضچه‌ ای از فاضلاب و گندآب به وجود آمده است، گفت: خروجی فاضلاب این منطقه از شبکه فاضلاب کارگزاری شده در بلوار معلم است اما با اجرای خط انتقال ۸۰۰ میلی‌متر در خیابان دعبل خزاعی، مشکل پس‌زدگی فاضلاب این منطقه نیز برطرف می‌شود؛ بنابراین برای بررسی و حل مشکل مطرح شده به واحدهای عملیاتی ابلاغ خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فاضلاب منطقه خشایار اهواز اظهار کرد: در این منطقه و در خیابان ابهری نیز یک هزار و ۱۰۰ متر خط فاضلاب کارگزاری شده و شبکه فاضلاب شیخ بها تا سروش نیز مورد اصلاح و بازسازی قرار گرفته که در حال حاضر این پروژه تا مرز ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به همین سبب مشکل فاضلاب مناطق مختلف بنی هاشم با اتصال خط فاضلاب همه خیابان‌های فرعی به این خطوط حل شده است.

دشتی زاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص منطقه شهید بیت سیاح حد فاضل جاده اهواز، خرمشهر و مدفون ماندن لوله آب شرب و عدم بهره‌گیری از آن برای آب‌رسانی به اهالی این روستا گفت: ۳ قرارداد مختلف با پیمانکاران برای شبکه آب و فاضلاب کوی علوی منعقد شده است؛ همچنین میزان فرسودگی خطوط در این مناطق بسیار بالا بوده و لازم است که به‌صورت کلی مراحل اجرای اصلاح و بازسازی انجام شود و این منطقه نیز مورد بررسی و پیگیری لازم قرار خواهد گرفت.

وی ضمن عذرخواهی از شهروندان به سبب مشکلات فاضلابی که در سال‌های اخیر شرایط را برای تردد و زندگی مردم سخت کرده بود، افزود: شرایط خطوط و شبکه‌های فاضلاب در اهواز عمدتاً فرسوده و نامناسب هستند و با وضعیت موجود باید شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کرد تا شاهد بهره‌ برداری از پروژه‌های در دست اجرا با کمترین مشکل باشیم.

دشتی زاده گفت: از شهروندان تقاضا می‌شود که نسبت به تخلیه نخاله و زباله‌ها در شبکه‌های فاضلاب خودداری کنند و در این زمینه‌ها با کارکنان آبفای اهواز همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.