گروهی از دانشمندان مؤسسه‌ تحقیقاتی Desert لاس‌ وگاس از جلبک‌های سبز آب شیرین برای حذف آلاینده‌ها و تصفیه‌ فاضلاب استفاده کرده‌اند.

برخی از مواد شیمیایی مختل‌کننده‌ غدد درون‌ریز (EDCs) به واسطه‌ بعضی مواد دارویی و پلاستیک‌ها وارد فاضلاب می‌شوند. این مواد هورمون‌های طبیعی هستند که می‌توانند به حیات وحش آسیب بزنند.

ترکیبات EDCs در مقادیر بسیار کم موجب آلوده‌شدن فاضلاب‌ها می‌شوند. علاوه بر اثر منفی این ترکیبات بر حیات‌وحش، در مقیاس‌های بالا برای انسان‌ها هم مضر هستند. کاهش باروری و بروز سرطان‌های خاص از جمله‌ این تأثیرات است.

گونه‌ جلبکی Nannochloris یک گونه‌ رایج در محیط‌‌های آب‌ شیرین به شمار می‌آید.

تاکنون تأثیر مثبت این جلبک‌های سبز بر حذف آلاینده‌های فاصلاب در مقیاس وسیع مطالعه نشده است. برای بررسی، جلبک Nannochloris در فاضلاب جمع‌آوری شده از منطقه‌ای در لاس‌ وگاس کشت داده شد و غلظت ۷ نوع از ترکیبات EDCs در آن رصد شد.

نمونه‌های فاضلاب با استفاده از دو روش اولترافیلتراسیون و اوزونی کردن تیمار شدند. ا اولترافیلتراسیون موجب رشد بهتر و سریع‌تر جلبک‌ها می‌شود، در نتیجه سه نوع از ترکیبات EDCs (ترکیب ۱۷α اتینیل‌استرادیول، ترکیب ۱۷β استرادیول و ترکیب سالیسیلیک‌اسید) تا ۶۰ درصد حذف می‌شوند. اما روش تیماری اوزونی کردن تأثیر خاصی بر رشد جلبک‌ها و حذف آلاینده‌ها نداشت.

ترکیب تری‌کلوسان در روش تیمار اولترافیلتراسیون به‌طور کامل حذف، و در روش اوزونی کردن نیز تا ۶۲ درصد پاک‌سازی می‌شود. اما این پاک‌سازی در عدم حضور جلبک اتفاق می‌افتد و در اثر عمل فتولیز مجدداً این ترکیبات ظاهر می‌شوند.

پیش‌تر برای حذف آلاینده‌های غیرآلی و فلزات سنگین از جلبک‌ها استفاده شده است، اما این عمل برای حذف آلاینده‌های آلی با استفاده از جلبک‌های سبز، تازه آغاز شده است. این مطالعه در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است.

در سال ۲۰۱۸ تأثیر ترکیبات EDCs بر روی عضلات صدف Dreissena bugensis بررسی شد و مشخص شد ترکیبات تسترون، بیفنول A، تری‌کلوسان و سالیسیلیک‌اسید در عضلات تجمع پیدا می‌کنند. و این آلاینده‌ها می‌توانند موجب آلوده‌شدن بخش بزرگی از زنجیره غذایی اکوسیستم‌های آبی بشوند.

اگرچه فاضلاب تصفیه‌شده لاس‌ وگاس با استاندارهای لازم مطابقت دارد. اما عموم مردم باید بدانند روش‌های موجود صد درصد ناپاکی‌ها را از بین نمی‌برند. اغلب روش‌های تصفیه‌ فاضلاب در حذف آلاینده‌های با مقادیر کم ناموفق‌اند. اما همین مقادیر هم بر روی موجودات و حتی انسان مؤثرند. و این نکته زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم از فاضلاب تصفیه‌شده برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. بنابراین این آب مجدداً به چرخه‌ برمی‌گردد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : زیست فن