تصفیه آب با استفاده از فیلترهای زیست پایه اصلاح شده »»»

فیلتراسیون یک روش رایج برای به دست آوردن آب آشامیدنی سالم و خالص است که بر اساس اندازه ذرات و میکروارگانیسم‌ها، آب را تصفیه می‌کند.

برخی از محققین سوئدی با استفاده از باردار کردن فیبرهای سلولزی در دو گونه فیلتر تجاری کاغذی و هم‌چنین با ایجاد تقابل الکترواستاتیکی، باکتری‌های موجود در آب را تصفیه نمودند.

ضدعفونی کردن آب با روش‌های ارزان و ساده می‌تواند جان میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان نجات دهد، زیرا آب آشامیدنی آلوده به باکتری‌های موجود در فاضلاب باعث بیماری‌های خطرناک مانند وبا می‌شود.

اگر چه بسیاری از کشورهای در حال توسعه به تصفیه‌خانه‌های مجهز و بزرگتر نیاز دارند، اما دستیابی به روش‌های قابل حمل برای تصفیه آب جهت استفاده در مناطق روستایی و … مهم است.

تمایل به استفاده از فیلترهای زیست‌پایه برای تصفیه آب در سال‌های اخیر افزایش یافته است، زیرا این فیلترها زیست‌ تخریب‌پذیر، سبک و مقرون به‌صرفه هستند. امروزه فیبرهای سلولزی مبتنی بر چوب کاربردهای مختلفی مانند تصفیه هوا دارند.

تصفیه آب با استفاده از فیلترهای زیست پایه اصلاح شده معمولاً دارای حفر‌ه‌های بزرگ هستند که باعث نفوذ آب می‌شوند اما به دلیل اندازه حفرات، باکتری‌ها را از بین نمی‌برند. بنابراین برای کاهش باکتری‌های موجود، روش‌های دیگر لازم است.

یکی از روش‌های مورد استفاده برای حذف باکتری‌ها از آب، در حالی‌ که اندازه سوراخ فیلتر بزرگتر از باکتری است، استفاده از فیلترهایی با بار مثبت است تا باکتری‌های با بار منفی را بر روی سطوح فیلترها جذب کنند.

در این پژوهش که نتایج آن در قالب یک مقاله علمی بین‌المللی منتشر شده است، خانم Anna Ottenhall و همکارانش موفق شدند تا با ایجاد بار مثبت بر روی فیبرهای سلولزی در دو گونه فیلتر تجاری کاغذی، باکتری‌های موجود در آب را از طریق تقابل الکترواستاتیک بدون انتشار هیچ گونه ماده سمی، تصفیه نمایند.

این یک رویکرد جالب برای از بین بردن باکتری‌ها بدون افزودن مواد شیمیایی سمی است.

این فیبرها با استفاده از پلی‌الکترولیت کاتیونی پلی‌وینیل‌آمین به صورت تک‌لایه (یک لیتری) و یا به صورت چندلایه با پلی‌الکترولیت آنیونی پلی‌آکریلیک اسید (سه یا پنج لیتری) اصلاح شدند و در دمای محیط جهت تصفیه آب به کار گرفته شده‌اند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که تمام فیلترها، با استفاده از هر دو نوع کاغذ فیلتر و هر تعداد لایه، می‌توانند بیش از ۹۹٫۹ درصد E. coli را از آب حذف کنند. هم‌چنین با استفاده از فیلتر سه لیتری اصلاح شده می‌توان بیش از ۹۷ درصد از باکتری‌های قابل کشت را از نمونه‌های آب طبیعی حذف نمود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مواد زیست‌پایه مصرفی روزمره، پتانسیل بالایی جهت ایجاد فیلتر تصفیه آب دارند. این نوع فیلترها در آینده می‌توانند برای تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرند.

 

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : زیست فن