بیش از ۸۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان به آب پاک دسترسی ندارند. یکی از چالش‌ها این است که باکتری‌ها این توانایی را دارند تا از رودخانه‌ها به منابع آب‌های زیرزمینی راه‌ یافته و درنهایت آب آشامیدنی را آلوده کنند.
روش‌های مهندسی‌شده نوین برای حل مشکل آب‌های آلوده » ساخت زیرساخت‌های جدید برای جابجایی آب‌های تمیز به‌ خصوص برای مناطقی که در حال حاضر با فقر شدید مبارزه می‌کنند، پرهزینه است.
از این‌ رو، جوامع اغلب بر سیستم‌های تصفیه آب تکیه می‌کنند. روش‌های کنونی آزمایش سلامت آب می‌تواند گران و وقت‌گیر باشد.

در این روش‌های مهندسی‌شده نوین برای حل مشکل آب‌های آلوده ابتدا باید نمونه‌برداری انجام‌شده سپس به آزمایشگاه منتقل و نتایج تفسیر شود که این کار معمولا ساعت‌ها یا روزها طول می‌کشد. به‌ تازگی محققان روشی سریع و آسان را توسعه داده‌اند.

به‌ طور سنتی، نمونه آب را داخل یک ستون از خاک یا شن و ماسه (مشابه بستر رودخانه) با فشار عبور می‌کند. در این زمان برخی از باکتری‌ها به ذرات شن و ماسه متصل می‌شوند و برخی عبور می‌کنند.
این باکتری‌های چسبنده هیچ‌گونه نگرانی برای آلودگی آب‌های زیرزمینی ندارند چرا که به ذرات خاک یا شن می‌چسبند و به آب‌های زیرزمینی نخواهند رسید؛ اما سایر باکتری‌های غیر چسبنده‌ای که از طرف دیگر ستون بیرون می‌آیند مشکل‌ساز هستند؛ چون قابلیت رفتن به سمت منابع آب آشامیدنی و ایجاد بیماری را دارند.

محققین دریافتند با استفاده از یک میکروکانال به‌ جای ستون خاک، می‌توانند روش سنتی را بهبود بخشند.

میکروکانال با ایجاد خراش روی یک اسلاید شیشه‌ای میکروسکوپ به وجود می آید.
آب با جریان ملایم از طریق این میکروکانال عبور کرده و اجازه می‌دهد تا باکتری‌های چسبنده به دیواره‌های کانال بچسبند.
سپس این اسلاید بر روی یک میکروسکوپ با قابلیت شمارش سلول‌های تکی باکتریایی قرار داده می‌شود تا متوجه شوند چه باکتری‌هایی به دام افتاده و چه باکتری‌هایی عبور کرده‌اند.

درنهایت، محققان می‌خواهند با ایجاد یک برنامه در تلفن‌های هوشمند نمونه‌های زیر میکروسکوپ را تجزیه‌ و تحلیل کنند.
به‌ این‌ ترتیب، آن‌ها می‌توانند دستگاه را به میدان آورده و نمونه‌ها را در محل آزمایش کنند.
با این کار مدت‌ زمان پردازش نمونه و داده‌ها کاهش می‌یابد. این پروژه به تصفیه آب کارامد تر کمک می‌کند و این پتانسیل را دارد تازندگی‌های زیادی را در سراسر جهان نجات دهد.

منبع: زیست فن