به جهت ضد عفونی آب استخر استفاده از قرص کلر از نکات ضروری و متداول به دلیل اثر بخشی بالا و سادگی و همچنین هزینه کم می باشد. این قرص های کلر یا انواع دیگر کلر در خصوص استفاده در آب استخر بیشترین کاربرد را دارند که دارای ویژگی های بسیاری هستند. کلر به طور کلی در سه نوع پودر، گرانول و قرص تولید شده و در دسترس قرار دارد که البته باید در نحوه کلر زدن و استفاده درست از این قرص ها در استخر نیز نکاتی را رعایت کنیم که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

روش استفاده از قرص کلر در استخر

به طور کلی از مزایای مهم قرص های کلر در آب استخر سادگی استفاده و یکنواختی و آرامی حلالیت آن می باشد اما طبق نکات ذکر شده در خصوص استفاده از این قرص ها باید نکاتی را در جهت نیزان استفاده از آن ها بررسی نمود. در ایده آل ترین حالت باید میزان استفاده از کلر در استخر به مقدار ۱ تا ۳ ppm باشد که با این حجم استفاده هم ضدعفونی آب و از بین بردن میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها را به دنبال دارد و‌ هم سوزش چشم، بینی و مشکلات تنفسی را به وجود نمی آورد. تمامی این شرایط در صورتی رخ می دهد که میزان استفاده از کلر به صورت مشخص و معینی باشد و در غیر این صورت و استفاده بیش از حد کلر شاهد بروز مشکلات و ضرر هایی خواهیم بود.

روش های استفاده از قرص کلر در استخر

در خصوص نحوه استفاده از قرص کلر باید به این نکته توجه کنید که هرگز آن را به صورت مستقیم در آب استخر استفاده نکنید. عدم کنترل حلالیت در آب و عدم انتشار یکنواخت آن در استخر و همچنین صدمه زدن به برخی سطوح و تجهیزات در استخر از مشکلات استفاده مستقیم از قرص کلر در آب استخر می باشد. از این رو سه روش را به صورت متداول می توان در استفاده از قرص کلر در آب استخر نام برد که بررسی آنها می پردازیم.

روش اول

روش اول قرار دادن قرص کلر در کلرزن شناور می باشد که کلرزن شناور استخر، یک محفظه پلاستیکی بوده که قرص کلر داخل آن قرار و روی سطح آب استخر گذاشته می شود. این روش در خصوص کنترل میزان ورود کلر به آب نقش موثری داشته و دارای هزینه کم و استفاده آسان نیز می باشد.

 

 

روش دوم

قرار دادن قرص کلر در سبد اسکیمر از دیگر روش های استفاده قرص کلر در استخر است. در این روش با قرار دادن قرص کلر در سبد اسکیمر آب با جریان قوی از روی قرص های کلر عبور کرده و میزان کلر حل شده در آب و توزیع یکنواخت آن در استخر نسبت به کلرزن شناور بیشتر خواهد شد. از این رو باید هنگام استفاده از آن پمپ تصفیه استخر روشن باشد و در غیر این صورت با خاموش بودن پمپ تصفیه آب آب با غلظت کلر بسیار بالا به محض روش شدن پمپ وارد تجهیزات تصفیه و گرمایش استخر شده و به دلیل خورندگی زیاد، احتمال صدمه دیدگی این تجهیزات و سیستم لوله کشی فلزات را به بار می آورد.

روش سوم

قرار دادن قرص کلر در کلرزن خطی هم از دیگر روش های استفاده از قرص کلر در آب استخر بوده که کلرزن خطی از نظر فنی، بهترین گزینه برای تزریق کلر در استخر با استفاده از قرص کلر محسوب می شود. به جهت استفاده درست از کلرزن خطی تنها باید تا تعدادی قرص کلر در آن قرار داده و پس از بررسی میزان کلر آزاد استخر با توجه به شرایط آب و هوا و تعداد شناگران توسط تست کیت کلر، میزان درجه تزریق کلر قرار داده شده روی دستگاه را به نحوی تنظیم کنید که همیشه مقدار ۱ تا ۳ ppm کلر آزاد در استخر موجود باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل اهمیت دقت به میزان استفاده از قرص کلر در استخر و اینکه چطور باید از آنها در آب استخر استفاده نمود بیان شد. از این رو حتما به اندازه استفاده از آن ها دقت نموده تا با مشکلات جسمی و تخریب تجهیزات استخر رو به رو‌ نشویم.