«سید علی موسوی زاویه» معاون بهره‌برداری آبفای منطقه ۳ طی نشستی از ارائه خدمات به موقع و مستمر در زمینه توزیع آب آشامیدنی سالم، جمع‌آوری و دفع فاضلاب خانگی به عنوان مسئولیت و رسالت اصلی این حوزه یاد می‌کند .

«سید علی موسوی زاویه» معاون بهره‌برداری آبفای منطقه ۳طی نشستی از ارائه خدمات به موقع و مستمر در زمینه توزیع آب آشامیدنی سالم،و کیفیت آب , جمع‌آوری و دفع فاضلاب خانگی به عنوان مسئولیت و رسالت اصلی این حوزه یاد می‌کند و درباره شاخص عملکردآبفای منطقه۳ می‌گوید:

«فعالیت‌های این شرکت در چند حوزه مانند رصد کیفیت آب، مدیریت مصرف ،آب و انرژی بهره برداری بهینه از تاسیسات و تصفیه فاضلاب به‌صورت ویژه دنبال می‌شود. برخی از این اقدامات برای اجرا، بهبود کیفیت و بهبود فرایندهای کاری‌ و اثرات بلندمدتش به برنامه‌ریزی و بررسی نیاز دارد.

وی با اشاره به این کهبرای ما سلامت آب از هر چیز دیگری واجب‌ و مهم‌تر بوده و خط قرمز ما، سلامت مردم است.می افزاید: از این رو به طور روزانه با اجرای نمونه برداری در مناطق تحت پوشش شرکت ،کیفیت آب شرب مصرفی شهروندان رصد می‌شود.

موسوی همچنین با اشاره به اجرای طرح الحاق آب روستایی به آب شهری این اقدام می تواند چشم‌اندازهای روشنی برای ساکنان روستاها داشته باشد. وی درتشریح این طرح می‌گوید:

«درواقع نباید چیزی به نام آب روستایی وجود داشته باشد. به خاطر اینکه آب باید برای همه ازجمله ساکنان روستا و شهر باکیفیت عالی و به‌صورت مستمر تأمین و توزیع شود. شهروند، شهروند است و فرقی بین روستایی و شهری وجود ندارد.

شرکت آبفا منطقه ۳ موظف است تا آب شرب مصرفی را با بهترین کیفیت برای همه مشترکانش فراهم کند و این سیاست اصلی شرکت آب و فاضلاب است.

مطمئناً با تحت پوشش قرار گرفتن روستاهای غرب پایتخت وظایف این شرکت چند برابر خواهد شد، اما هدف ما همچنان ارائه خدمات‌دهی مطلوب به این روستاهاست، ولی باید قبل از آن زیرساخت‌ها فراهم شود که این اقدام، دشوار است.»

۶روستای باقی‌مانده

۱۳ روستای محدوده کن در غرب پایتخت واقع شده که در طرح الحاق آب روستایی به آب شهری هم اکنون فقط ۷ روستا تحت پوشش شرکت آبفای منطقه۳ قرارگرفته اندکه عباتند از؛

روستاهای سولقان، امامزاده داود، سنگان بالا، سنگان پایین، کشار بالا، کشار پایین و روستای واریش ازجمله این روستا است،

اما ما آمادگی تحویل گیری وخدمات رسانیبه ۶ روستای دیگر را نیزداریم ولی علی رغم مذاکرات انجام گرفته با مسئولین شورایاری این روستاها ، تمایلی به انجام این اقدام از سوی ساکنان آن مناطق وجود ندارد.

معاون بهره برداری آبفای منطقه۳ تهران خاطرنشان ساخت :

اکنون خدمات و کیفیتی که در این ۷روستا ارائه می‌شود، مانند سطح شهر تهران خواهد بود. در همین رابطه هم جلسات متعددی با دهیاران و اعضا برگزار شده تا مشکلات و خواسته‌های آن‌ها شناسایی ، بررسی و برای رفع آن‌ها اقداماتی انجام شود.

البته با اجرای کامل طرح و خدمت رسانی ساکنان روستاهای تحت پوشش شرکت به‌زودی شاهد اقدامات موثر و دریافت خدمات مطلوب و آب باکیفیت خواهند بود.»

آب شرب باکیفیت و سالم

معاون بهره‌برداری آبفای منطقه ۳ در پاسخ به این سؤال که آیا این آب‌رسانی از طریق سد امیرکبیر انجام و ساکنان روستا هم از مرکز تصفیه آب ششم بهره‌مند ‌می شوند، می‌گوید:

«با توجه به اینکه به خاطر بحث‌های محیطی و حفاظت محیط‌زیست شرکت آبفا منطقه۳ از ارتفاع۱۳۰۰متر به بالا اجازه نصب هیچ‌گونه تأسیسات و ساخت و سازی را ندارد و این روستاها در ارتفاعات بیشتری واقع شده اند، نمی‌توان آب را انتقال داد.

در نتیجه بهترین منابع دراختیار ساکنان این مناطق چشمه‌های طبیعی است که در اختیارشان قرار دارد اما مشکل عمده آن‌ها توزیع و بهره‌برداری از این منابع است.

به همین دلیل بر اساس بررسی‌ها و بازدیدهای انجام شده ، اغلب شبکه آب‌رسانی آن‌ها فرسوده است . برای مثال اگر ۱۰۰ واحد آب در این شبکه قرار است جریان داشته باشد، ۳۰ واحد از آن‌هم به دست مردم نمی‌رسد و هدر رفت زیادی دارد و هیچ بحث و نظارت فنی هم وجود ندارد،

اما اکنون شرکت آب و فاضلاب که خدمت رسانی به این روستاها را تحویل گرفته، مطابق با استانداردها به‌روزرسانی کرده و ازنظر بهداشتی و کیفی برای آن ها برنامه‌ریزی دارد.

همچنین در این راستا تلاش برایارتقاء کیفیت آب مصرفی و بهداشتی بودن آن در دست اقدام است و با کلرزنی، کیفیت بهداشتی آب را بالا می‌بریم. حتی برای روستاهایی که تحویل نگرفته ایم هم براساس مسئولیت اخلاقی وحرفه ای و این که معتقدیم همه مردم ما لایق بهترین‌ها هستند،برای بهبود کیفیت و سالم سازی آب مصرفی شان کلر می‌فرستیم. زیرا مسئولیت اجتماعی ما تأمین آب شرب سالم و باکیفیت است.»

رکورد ۵۰ سال مصرف آب شکسته شد

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات به وجود آمدهبرای خادمان مردم در شرکت آب و فاضلاب افزایش بی‌رویه مصرف شهروندان آن هم هم زمان با پدیده شیوع ویروس کرونا ست.

به گفته «سید علی موسوی» معاون بهره‌برداری آبفا منطقه۳ برای همه مردم جاافتاده که حتی مواد ضدعفونی‌کننده مانند الکل و غیرههم به‌طورکلی نمی‌تواند ویروس را از بین ببرد و فقط باید ۲۰ثانیه مداوم دست‌ها را با مایع بشویند.

این نگرش باعث شده است تا اکنون میزان مصرف آب در کلان شهر تهران رکورد ۵۰ ساله را بشکند و این اتفاق اصلاً در فصل تابستان یا حتی در بهار سابقه نداشته، اما این رقم در تیرماه به ۳ میلیون و ۵۹۸ هزار مترمکعب در کل تهران رسیده است و ما جزئی از کل هستیم.

این مشتی از‌ خروار است و مصرف ۳ میلیون و۵۰۰ هزارمتر مکعب در روز یعنی بیشتر از ظرفیت دریاچه چیتگرکه نشانگرمیزان مصرف هر روز مردم تهران است .

این اتفاق به همکاری و نگرش صحیح مصرف نیاز دارد. درست است شست و شوی مداوم دست می‌تواند شمارا از ابتلا به این بیماری مصون نگه دارد، اما می‌توان با کاهش زمان استحمام و یا با پرهیزاز شست و شوی خیابان و خودرو به مدیریت صحیح مصرف کمک کرد .

درست است که امسال سال پربارشی داشتیم ولی کیفیت‌سنجی ، تولید و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی فرآیندی زمان‌برو پیچیده است و مانگران آن هستیم که با روند فعلی مصرف بی رویه پاسخ گوی نیاز مردم و ارایه خدمات مطلوب و به موقع به آنان نباشیم.

به طور مثال ساخت تصفیه‌خانه بین ۵ تا ۷ سال طول می‌کشد. مدیریت مصرف از خود مردم شروع می‌شود، مطمئناً هزینه‌هایش هم به خود آن‌ها برمی‌گردد. پس با توجه به شرایط پیش‌آمده ، درست و مدیریت‌شده مصرف کنیم.»

منبع : آبفا