شرکت استرالیایی Nanollose اولین لباس دنیا با استفاده از فیبرهای ابریشم مصنوعی را تولید کرده که منبع آن‌ها پسماندهای پایدار نارگیل است.

تولید اولین لباس‌های دنیا با پساب مایع در نوع خود اولین نمونه بوده و برای صنعتی که به‌صورت جدی به دنبال جایگزین‌های پایدار برای لباس‌های ساخته شده از الیاف رایج ابریشم مصنوعی و پنبه است،

یک پیشرفت به شمار می‌آید، زیرا هر دو باعث مسائل جدی زیست‌محیطی می‌شوند.

هر ساله ۱۵۰ میلیون درخت بریده شده و سپس با مواد شیمیایی خطرناک مورد تیمار قرار می‌گیرند؛ تا مواد خام مورد نیاز در تولید فیبرهای ابریشم مصنوعی از آنها استخراج شود.

با ظهور سرفصل‌های بیشتر در رابطه با تأثیرات زیست‌محیطی صنعت نساجی، مصرف‌کننده‌ها، برندها، خرده‌فروشان و تولیدکنندگان در جستجوی منابع فیبری جایگزین هستند.

بنابراین برندها و شرکت‌های پیشتاز با بررسی عمیق‌تر زنجیره تأمین و جستجوی جایگزین‌های قابل‌اطمینان و پایدار بلندمدت، در حال ایجاد تغییرات جدید هستند.

اکنون شرکت Nanollose با موفقیت پسماندها را به‌کار گرفته و از آن‌ها برای تولید لباس استفاده می‌کند؛ کار تولید اولین لباس‌های دنیا با پساب مایع با قانون صنعتی انجام می‌شود.

فیبرهای تولیدی با فرایند ریسندگی تبدیل به نخ شده و سپس از آن‌ها پارچه تولید می‌شود، سپس با استفاده از تجهیزات صنعتی موجود، پوشاک ساخته می‌شوند.

مهم‌ترین ویژگی فیبرها این است که بدون آسیب رساندن به حتی یک درخت تولید می‌شوند.

فرایند فناوری زیست‌مواد خلاقانه Nanollose در محیطی آغاز می‌شود که میکروب‌ها به‌طور طبیعی پساب مایع تولید شده در صنایع غذایی به‌خصوص صنعت نارگیل را به سلولز تخمیر می‌کنند،

این مواد خام پنبه مانند سپس به الیافی تبدیل می‌شوند که این شرکت آن‌ها را Nullarbor نام‌گذاری کرده است. فرایند آن‌ها برای تولید سلولز به فضا، آب و انرژی بسیار کم نیاز داشته و تنها به یک دوره ۱۸ روزه نیاز دارد؛ در مقابل این دوره در صنعت پنبه ۸ ماه زمان می‌برد.

اکنون Nanollose در مرحله انتقال این فناوری از آزمایشگاه به کارخانه قرار دارد.

Nanollose برای حصول اطمینان از تأمین مناسب فیبرهای تجاری با کیفیت برای شرکای خود، در حال توسعه یک زنجیره تأمین حول اکوسیستم پساب صنعت نارگیل اندونزی (همراه با جریان‌های پسماند دیگر صنایع) است و قصد دارد تولید فیبر را تا ۳ الی ۶ ماه آینده به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

 

منبع: زیست فن