دانشمندان به‌دنبال راهی هستند که بتوانند مواد مغذی مورد نیاز را به‌طریقی آسان و مقرون به صرفه بدون آسیب به طبیعت تأمین کنند که تولید کود از فاضلاب لبنی یکی از ان هاست.زیرا کودها از زمین استخراج می‌شوند که متاسفانه منابع آن‌ها قابل بازیافت نیست.

همه‌ گیاهان برای رشد و تولید محصول به مواد مغذی از جمله فسفر و نیتروژن نیاز دارند. معمولاً برای تسریع و بهبود چرخه‌ زندگی گیاهان از کودها استفاده می‌شود.

فسفر عنصر مهمی است که بسیاری از گیاهان به آن نیازمندند. منابع فعلی فسفر فقط تا ۱۰۰ الی ۲۵۰ سال آینده می‌توانند نیازهای بشر را تأمین کنند. همچنین بهره‌گیری از فسفر در قالب کودهای شیمیایی می‌تواند تأثیرات ناخواسته‌ای را بر محیط‌زیست بگذارد.

انجمن کشاورزی در امریکا برای تولید کود فسفری، از پسماند تصفیه آب آشامیدنی که حاوی آلومینیوم است استفاده کردند. بعد از مرحله خالص‌سازی تصفیه آب، بقایای آلومینیومی باقی می‌ماند که به‌طور معمول به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شوند.

دانشمندان این مواد را با فاضلاب لبنیاتی که حاوی فسفر است ترکیب کردند و بدین‌ترتیب موفق شدند کود مناسبی را تولید کنند.

فاضلاب لبنیاتی از شستشوی پستان گاوها قبل دوشیدن و شستن گاوها در تابستان (برای خنک شدن) به‌دست می‌آید. میزان فسفر این فاضلاب به‌سبب شوینده‌هایی که استفاده می‌شود و ادرار گاوها بالاست.

ترکیب بقایای آلومینیومی تصفیه آب با فاضلاب لبنی موجب واکنش بین فسفر، آلومنیوم و سایر مواد آلی می‌شود که این واکنش جادویی در نهایت موجب تولید کود مرغوبی می‌شود. تأثیر مشابه این کود با کودهای شیمیایی بر روی کاهو در طی آزمایشی تأیید شده است.

در صورتی که این شیوه ترویج شود می‌توان در مجاورت تصفیه‌خانه‌ها، گاوداری‌های بزرگی تأسیس کرد و تولید کود مرغوب فاضلاب گاوداری و بقایای تصفیه‌خانه با هم ترکیب شوند و این کود به مزارع و کشاورزان فروخته شود، که این خود باعث ایجاد یک چرخه‌ گسترده‌ی اقتصادی می‌شود.

این روش علاوه بر امکان بازیافت عناصری مثل فسفر از فاضلاب، نقش مهمی در پاکی محیط‌زیست و حفظ سلامت آب با عدم استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی ایفا می‌کند.

گام بعدی در این راستا بررسی نحوه‌ استفاده از بقایای تصفیه آب حاوی آهن است، زیرا بسیاری از خاک‌ها دچار کمبود این عنصر هستند. هم‌چنین باید دقت شود در تولید کودها ترکیباتی مثل هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها شرکت نکنند.

 

»»» مشاهده مقالات دیگر

منبع : زیست فن