منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ورود مدیریت بحران استان برای بررسی موضوع آبیاری مزارع کشاورزی شرق اصفهان با پساب فاضلاب، اظهار داشت:
کمیته بررسی در این باره تشکیل و مقرر شد اداره کل حفاظت محیط زیست، دو شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان و مرکز بهداشت اصفهان تمام مناطقی را که احتمال ورود منابع آلاینده به رودخانه زاینده رود وجود دارد، شناسایی کرده و با هماهنگی دادستانی با متخلفان برخورد قانونی شود.

وی با بیان اینکه بزودی اطلس شناسایی منابع آلاینده آب استان تدوین می‌شود، افزود:

شرکت آب منطقه‌ای این اطلس را با هدف شناسایی مناطق و منابع آلاینده‌ای که آب زاینده رود را تهدید می‌کند، از جمله پساب فاضلاب واحدهای پرورش ماهی، پساب‌های خانگی و سایت‌های گردشگری، پساب واحدهای صنعتی و سموم کشاورزی، بزودی تدوین و تکمیل خواهد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه خروجی مرکز تصفیه‌خانه‌ فاضلاب باید استانداردسازی شود، خاطرنشان کرد:

پیشگیری از ورود هرگونه مواد آلاینده از جمله آلاینده‌های صنعتی به رودخانه بسیار مهم است و اداره محیط زیست که وظیفه حفظ از منابع آب، خاک و هوا را بر عهده دارد، با توجه به ابزار قانونی که در اختیار داشته با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و مرکز بهداشت استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و تهدید سلامت عمومی جامعه باید قاطع برخورد کند.

آب آشامیدنی شهرها و روستاهای اصفهان سالم است

شیشه فروش همچنین به تشکیل کمیته بررسی سلامت آب چاه‌ها و تانکرهای آبرسانی اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب و مرکز بهداشت استان بر کیفیت و سلامت آب آشامیدنی نظارت کامل دارند و هم اکنون آب شرب همه شهرها و روستاهای استان سالم است.

وی با بیان اینکه سه کارگروه کیفیت منابع آب استان را بررسی می‌کند، اضافه کرد:

کارگروه “ایمنی آب” در مرکز بهداشت، “حفاظت از منابع آب” توسط شرکت آب منطقه‌ای و همچنین کارگروه منطقه‌ای کیفیت آب شرب متشکل از شرکت آب و فاضلاب اصفهان، چهار محال و بختیاری بر وضعیت کیفی آب رودخانه زاینده رود نظارت دارند تا با اقدامات ویژه از ورود آلاینده‌های احتمالی جلوگیری شود.

وجود بیش از ۵۰ ایستگاه پایش آلاینده‌های آب در زاینده‌رود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ابراز داشت:

بیش از ۵۰ ایستگاه پایش آلاینده‌های آب، سنسورهای کدورت سنجی و سیستم هشدار سریع در رودخانه زاینده رود وجود دارد که هرگونه آلایندگی و تهدید منابع آب را پیش از ورود به مرکز تصفیه‌ آب بابا شیخعلی به موقع شناسایی می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین به تشکیل جلسه بررسی علت قطع درختان تاغ در سجزی در روز گذشته اشاره کرد و گفت:

اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سالانه با هدف ارتقا ایمنی جاده‌ها در برخی از محورها شانه‌سازی راه‌ها را انجام می‌دهد که در راستای این طرح در روزهای اخیر با گریدر وسط جاده در محور سجزی درختان تاغ دچار آسیب شدند.

تاغزارهای آسیب دیده شرق اصفهان احیا می‌شود

شیشه فروش با اشاره به توقف اجرای این طرح در سجزی اظهار داشت: در جلسه روز گذشته مقرر شد اداره راهداری این مسیر را اصلاح و بازسازی کرده و تاغزارهای آسیب دیده را با همراهی منابع طبیعی استان احیا کند.

وی خاطرنشان کرد: ادارات کل منابع طبیعی و راهداری استان در سال جاری قرار است ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های اولویت دار را با هدف حفاظت در برابر فرسایش بادی و گرد و غبار ایمن سازی کنند، از این رو در صورت تأمین اعتبار در مساحت حدود یکصد کیلومتر تل رسوب گیر و در یکصد کیلومتر دیگر بادشکن غیر زنده و همچنین کاشت مناسب با اقلیم خشک و نیمه خشک در محورهای بادگیر مانند نائین و سجزی ایجاد خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:

در جلسه هماهنگی با هواشناسی و منابع طبیعی و راهداری استان تونل‌های باد به ویژه در محور کنار گذر شرق مشخص شد زیرا در فروردین امسال به دلیل توفان گرد و غبار در این مسیر تصادفات زنجیره‌ای را شاهد بودیم که بر همین اساس باید تمامی محورهای جاده‌ای دارای خطر شناسایی و در برابر توفان گرد و غبار ایمن سازی شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر