ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، با کنار هم قرار گرفتن قطعات مختلفی برای فیلتراسیون دقیق آب شکل می گیرد. هر کدام از این قطعات با هدف مشخصی در ساختار دستگاه تعبیه می شوند و بعد از راه اندازی سیستم، توجه به برخی نکات برای نگهداری آنها اهمیت زیادی دارد. توجه به این نکات و پارامترها در افزایش طول عمر و بهبود راندمان کلی قطعات و سیستم تا حد زیادی تاثیر گذار است.

این موضوع باعث شده تا در ادامه مقاله به بررسی دقیق برخی نکات برای نگهداری و سرویس دهی دستگاه های تصفیه آب صنعتی بپردازیم:

سیستم های تصفیه آب صنعتی RO، از بخش های مختلفی تشکیل می شوند، یکی از مهم ترین بخش هایی که عملکرد آن در راندمان کلی سیستم تاثیر گذار است بخش پیش تصفیه می باشد. طراحی اصولی سیستم پیش تصفیه در ساختار دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO و رعایت برخی نکات برای نگهداری آن اهمیت زیادی دارد.

نگهداری سیستم پیش تصفیه دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

برای بهتر شدن عملکرد دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، توجه به نکات و پارامترهای زیر توصیه می شود:

۱-شستشوی دوره ای فیلترهای پیش تصفیه صنعتی

با گذشت مدتی از استفاده دستگاه های تصفیه آب صنعتی، فیلترهای پیش تصفیه (فیلترهای کربنی و شنی) اشباع شده و نیاز به شستشو آنها می باشد. شستشو فیلترهای پیش تصفیه باعث احیای مواد استفاده شده در بستر آنها شده و عملکردی شبیه به حالت اولیه خود دارند.

۲- تعویض به موقع مواد فیلترهای پیش تصفیه

 در کنار شستشو فیلترهای پیش تصفیه، در مواردی هم که مواد استفاده شده در ساختار آنها کارایی خود را از دست داده اند، نیاز به جایگزین کردن بستر آنها با سیلیس و کربن جدید می باشد. زمان تعویض مواد استفاده شده در بستر فیلترهای پیش تصفیه به عواملی مثل نوع و کیفیت آب ورودی به آن بستگی دارد.

۳- تعویض به موقع فیلترهای کارتریجی

 فیلترهای کارتریجی برای حذف آلاینده های فیزیکی و ذرات معلق به کار می روند و با گذشت مدتی، نیاز به تعویض این فیلترها می باشد. توجه به تعویض به موقع فیلترهای کارتریجی از آن جایی حائز اهمیت است که در صورت نداشتن کارکرد صحیح می توانند باعث بروز آسیب به ساختار ممبران ها شوند.

۴- تزریق دقیق آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت ها در سیستم های تصفیه آب صنعتی، با دوز مشخص شده ای و با استفاده از دوزینگ پمپ ها تزریق می شوند. تزریق دقیق و به موقع آنتی اسکالانت در دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO، یکی از مهم ترین نکاتی است که برای نگهداری سیستم باید به آن توجه کنید.

۵- بررسی مداوم آب خام ورودی

 برخی از مهم ترین عواملی را که به صورت مداوم در آب خام ورودی به سیستم باید بررسی کنید شامل سطح کیفی و دمای آن می شود.

۶حذف کلر

ممبران های RO، مهم ترین بخش برای فیلتراسیون آب در سیستم های تصفیه آب صنعتی هستند. با توجه به این که غشای ممبران های صنعتی RO از جنس پلی آمید است ورود آب حتی با میزان بسیار کم کلر می تواند باعث خرابی ممبران شود. برای حذف کلر در آب باید از بی سولفات سدیم با دوز تزریق مناسب استفاده کنید.

۷- رزین های سختی گیر

کاربرد رزین ها در سیستم های تصفیه آب صنعتی، برای جایگزین کردن یون های کلسیم و منیزیم آب با یون سدیم می باشد که این موضوع می تواند کاهش سختی آب را به دنبال داشته باشد.

۸واحد اسمز معکوس

 مهم ترین بخش فیلتراسیون آب، در ممبران های تصفیه آب صنعتی RO انجام می شود. استفاده از آنتی اسکالانت یکی از مهم ترین عواملی است که توجه به آن برای نگهداری ممبران ها تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. با این حال و با گذشت مدتی، امکان ایجاد رسوب در ممبران ها وجود دارد، که در این صورت استفاده از عملیات شستشوی ممبران باید انجام شود.

شوینده های ممبران در دو نوع اسیدی و قلیایی ارائه می شوند، که برای انتخاب ماده شوینده مناسب باید نوع رسوب را بررسی کرد. در مواردی هم برای شستشوی ممبران ها نیاز به استفاده از هر دو نوع شوینده های ممبران می باشد. انجام عملیات شستشوی ممبران های تصفیه آب صنعتی یا CIP، از نکات مهم برای نگهداری ممبران های RO می باشد.

عوامل مهم برای نگهداری دستگاه های تصفیه آب صنعتی

استفاده از برخی قطعات و عوامل برای نگهداری از سیستم های تصفیه آب صنعتی تا حد زیادی حائز اهمیت می باشد. موارد زیر از مهم ترین الزامات و قطعاتی هستند که برای نگهداری سیستم و در روند فیلتراسیون مورد استفاده قرار می گیرند:

۱- پمپ فشار قوی

توجه به برند و مدل پمپ های فشار قوی برای تعبیه در سیستم یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. در کنار این باید بررسی کنید که سیال ورودی به پمپ با جنس بدنه آن سازگار باشد. استفاده از الکتروموتورهای قابل تنظیم برای محافظت از ممبران ها و اتصالات خروجی پمپ اهمیت زیادی دارد.

۲- تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق

در حین عملکرد دستگاه های تصفیه آب صنعتی و روند فیلتراسیون، بررسی مداوم اطلاعات و پارامترهای اندازه گیری شده با استفاده از ابزارهای تجهیزات کنترلی اهمیت زیادی دارد.

۳فلاشینگ اتوماتیک ممبران ها

فلاشینگ اتوماتیک ممبران ها با استفاده از آب تصفیه شده یکی دیگر از الزامات نگهداری سیستم های تصفیه آب صنعتی RO می باشد.